Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Dvs har en person med genetiskt hög maxpuls relativt högre vilopuls än en person med genetiskt lägre maxpuls?

http://www.thaifocus.com/elephant/heartbeat.htm
VSB

Frågan är kanske hur "fin" upplösning det är på sambandet?

Eftersom vilopulsen är så träningsbar, är det nog svårt att se ett samband, speciellt på individnivå. Kanske att man kan hitta en korrelation om man studerar en stor population.

troligen. Frågan är hur man räknar in träningseffekter.

Jag tror att det brorde finnas ett samband och man borde lätt kunna konstatera detta genom at studera männsikor med extremt höga och låga maxpulser för att se om deras vilopuls också är onormal i förhållade till den kondition de är i.
Studera tex 100 per

Det finns åtminstone ett samband.

Eftersom hög vilopuls ger kortare livslängd (statistiskt sett, inte nödvändigtvis på individnivå), samt att maxpulsen avtar med åldern, så kan man dra slutsatsen att personer med hög vilopuls har reducerad chans att få

Någongång under min skolgång i grundskolan sa vår biologilärare att antalet hjärtslag under en livslängd är ungefär samma för alla däggdjur. Dvs att möss, människors och elefanters är direkt korrelerad till hjärtslagsfrekvensen, möss lever alltså mycket k

Jag har också hört det men jag tror att det är en myt...

Det är väl inte så mycket en myt som ett ungefärligt skalsamband. Lite intressant att en mus med sin korta livslängd ändå har på någon storlekordning när lika många hjärtslag till förfogande som en elefant men inget som går att applicera sådär exakt...