Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det där är en logaritmisk skala!

Funderade just på var man ritar in dvärgnäbbmusen ...

Hur definieras Life Expectancy tro? Är det ett djur somlever naturligt med alla faror eller ett som lever utan stora risker och dör av ålder?

Det är väl en statistisk uppskattning precis som människans?

Det hoppas jag att det inte är då möss och mindre djurs livslängd borde domineras av alla risker de utsätts för och inte ålder. Man borde använda statistik på djur i fångenskap tycker jag men de är å andra sidan kanske så deppiga att de dör i förtid.

Jo, det är väl inte särskilt intelligent att göra en sådan där studie på Kronfågels fabriker.

En ouppäten en måste det vara. Vilda möss lever inte ~2 år som grafen visar. Loggskalan funkar ypperligt i det här fallet eftersom det inte är fråga om att räkna exakt - och linjen tycks svara mot 1/t, vilket blir en linje med lutning -1 i loggskala. Gans

Att det verkar finnas ett samband kan jag inte neka till (det verkar som de mer domesticerade djuren, människa katt och hund ligger lite bättre till än övriga).

Vad jag kommenterade från början var påståendet att alla däggdjur eller vad det nu var hade

Om man tror på den tesen (med totala antal hjärtslag) så borde man ju sålla ut alla som inte dör av hjärtrelaterade orsaker (alltså bara räkna de med hjärtrelaterad dödsorsak). Jag vet inte vad den vanligaste dödsorsaken för en häst och val är men tror in

Källkritik mina herrar. Om ni går tillbaka till rapporten och kollar upp varifrån det där diagrammet kommer så är det härifrån: http://content.onlinejacc.org/cgi/content/abstract/30/4/1104?ijkey=c1bea1a3c40bc7f53af32d9f2a4ebe70edd25006&keytype2=tf_ipsecsh