Quote from Elias Engqvist on 21 January 2011, 11:38Vad menas med "typisk puls"?
min puls varierar mellan 36 och 165
Min puls då jag sitter och skriver vid datorn är: 44
andra individer kanske har nästan det dubbla?Men man kanske bör räkna snittpulsen över dan och då dyker en intressant tanke upp. (Jag t
Vad menas med "typisk puls"?
min puls varierar mellan 36 och 165
Min puls då jag sitter och skriver vid datorn är: 44
andra individer kanske har nästan det dubbla?
Men man kanske bör räkna snittpulsen över dan och då dyker en intressant tanke upp. (Jag t
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 11:45Läste nyligen att ett hjärta har en egenpuls på ca 90. Dvs det är den puls som hjärtat får om den frikopplas från signalsystemet som styr pulsen.
Sen ökar pulsen pga aktivitet i det sympatiska nervsystemet och minskar pga aktivitet i det parasympatiska s
Läste nyligen att ett hjärta har en egenpuls på ca 90. Dvs det är den puls som hjärtat får om den frikopplas från signalsystemet som styr pulsen.
Sen ökar pulsen pga aktivitet i det sympatiska nervsystemet och minskar pga aktivitet i det parasympatiska s
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 11:45Räkneexempel med siffror tagna ur luften.
Soffpotatis med 70 i snittpuls hela dygnet ger 100800 pulsslag per dygn. Konditionsidrottare med 60 i snittpuls 22 timmar, och 170 under två timmar ger 99600 pulsslag per dygn.
Så även en ganska liten sänkning
Räkneexempel med siffror tagna ur luften.
Soffpotatis med 70 i snittpuls hela dygnet ger 100800 pulsslag per dygn. Konditionsidrottare med 60 i snittpuls 22 timmar, och 170 under två timmar ger 99600 pulsslag per dygn.
Så även en ganska liten sänkning
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 11:49Dessutom bör man räkna in ett par pulstoppar för soffpotatisen, de gånger han eller hon måste gå i en trappa, skrika åt någon osv ... Då rusar pulsen uppåt 😉
Dessutom bör man räkna in ett par pulstoppar för soffpotatisen, de gånger han eller hon måste gå i en trappa, skrika åt någon osv ... Då rusar pulsen uppåt 😉
Quote from Elias Engqvist on 21 January 2011, 11:50För att återknyta till möss och elefanter igen:
Robert, nu har jag räknat. Jag tog dina uppgifter om elefanter o möss, la till människa och uppskattade "typisk puls" till 90, livslängd till 85 och fick då följande:Antal milj. pulsslag under sin livsläng
För att återknyta till möss och elefanter igen:
Robert, nu har jag räknat. Jag tog dina uppgifter om elefanter o möss, la till människa och uppskattade "typisk puls" till 90, livslängd till 85 och fick då följande:
Antal milj. pulsslag under sin livsläng
Quote from Elias Engqvist on 21 January 2011, 11:52Lars en soffpotatis har INTE generellt 70 i snittpuls - snarare 90 eller 100.
Kanske 70 i vilopuls - men det kräver en del att sitta upp!
Lars en soffpotatis har INTE generellt 70 i snittpuls - snarare 90 eller 100.
Kanske 70 i vilopuls - men det kräver en del att sitta upp!
Quote from Elias Engqvist on 21 January 2011, 11:53Men ok, då kanske en normal konditionsmotionär har färre hjärtslag i snitt iaf då!
Men ok, då kanske en normal konditionsmotionär har färre hjärtslag i snitt iaf då!
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 11:58http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/27/20/2387.full
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 12:01Inte helt on topic:
När jag läste på om elefanter efter den här intressanta diskussioner så hittade jag information om att elefanter har sin vilopuls (ca 30 slag per minut) när de står upp, och har högre puls (8-10 slag/minut) när de ligger ner. Tydligen
Inte helt on topic:
När jag läste på om elefanter efter den här intressanta diskussioner så hittade jag information om att elefanter har sin vilopuls (ca 30 slag per minut) när de står upp, och har högre puls (8-10 slag/minut) när de ligger ner. Tydligen
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 13:03Från Mikaels länk:
BILD:http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/27/20/2387/F2.medium.gif(Tydligen kan man överleva sin rumpa?)
Från Mikaels länk:
BILD:http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/27/20/2387/F2.medium.gif
(Tydligen kan man överleva sin rumpa?)