Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Menar du att min lärare skulle haft fel?! *krasch - där gick min barnatro i bitar* 😉

Robert - har du räknat?

Nä men jag har hängt med i Bodil Jönssons överslag i tio tankar om tid tror jag...

Fast elefanter verkar inte bli mycket äldre än människor, trots deras betydligt långsammare hjärtrytm.

Förlåt Jenny - men du var ju tvungen att bli vuxen nån gång 😉

Ok. Enligt en högst ovetenskaplig nätsida har en elefant typiskt en puls på knappa 30 slag per minut och en mus ca 500 bpm. En elefant dör av ålderdom efter sådär en 60 år medan en typisk mus leverknappt två år i labbet där den slipper bli uppäten av katt

Och just människor bör förväntas klara en avsevärt högre skröplighet givet våra tekniska/sjukvårdsmässiga hjälpmedel. En mer rättvisande jämförelse är förmodligen schimpanser eller så...

Men som sagt - det är nog framförallt intressant som skalsamband, e

Nakenråttan bryter mot definitionen. Kan tydligen bli väldigt gamla om de inte blir uppätna.

Och det är väl just i sådana det blir intressant med enkla skalöverslag. Utan att ha ett grovt tillyxat samband hade man inte kunnat säga att nakenråttan blev särdeles gammal alls. Jag menar - visst, 16 år är betydligt mer än den typiska livslängden på en

Här kan ni nog hitta svaret. Astrand, PO, Rodahl, K. Textbook of Work Physiology. 3rd ed, New York, McGraw-Hill, 1986.

Men jag tror att svaret är nej. Däremot kan exv undernäring sänka såväl vilopuls som maxpuls. Med träning kan du däremot inte påverka d