Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Men du var väl vinnare i klassen med silvertejp över munnen och näsborrsandning?

"Att säga att en hög luftförbrukning är bra (många andetag per minut/mycket luft per andetag, vilket är lättare när vi andas genom munnen) är lika tokigt som att säga att en bil med hög bränsleförbrukning är bra."

Beror på vad DU menar med bra.

En bra

Jag har åkt med båda varianterna och är bergsäker på att Huggormen är snabbast.

Kul att få läsa lite mer om dina tankar och erfarenheter! Jag tyckte du såg grymt stark ut när du gled in i mål i lördags!

/Karla
(Jag var målfotograf)

Karla: Härligt att du tyckte jag såg grymt stark ut när jag kom i mål. Du är säker på att det inte bara var tejpen som gjorde att jag såg "grym" ut 🙂

Kul att du uppskattar informationen jag delar med mig av. Som du ser fanns det mer bakom "tejploppet" ä

Jag är skeptisk till flera av de fördelar som Anders anger med näsandning.

Men, jag har testat och funnit att det fungerar bra, av de mindre kontoversiella skäl som Scott Jurek tydligen också anger.

Jag andas mycket lugnare nu och pumpar mindre luft in

Skulle bra gärna vilja se ett VO2-max-pass med näsandning...

Jag håller med om att man knappast når VO2 Max med näsandning, men så länge man klarar sig med näsandning tror jag inte man vinner något på att andas genom munnen. Och man verkar kunna träna sig på att höja nivån för syreupptag vid näsandning.

Läs längst ner i den här länken. Det stämmer ganska bra med vad jag upplevt. Inte så att jag sprungit med förtejpad mun, men jag försöker i det längsta att låta bli att "tokandas" och försöker stoppa upp andningen och lugna ner den när jag börjar flåsa. F

Jag brukar andas bara genom näsan när jag simmar. Inte för att jag simmar toksnabbt men känner att man kommer in en skön rytm efter ett tag. Om träningen blir bättre vet jag inte men tycker att det är lite avkopplande.