Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Kom precis ut från RS (skulle bara titta), med ett par Saucony.

Tog en storlek större än tidigare, 11 1/2 istf 10 1/2. Min avsikt att ha ett skönt par för långa pass. Har fortfarande mina 10 1/2 som nog duger upp till 1/2-maran.

Mina Icebugs är lite stö

45 i de flesta vanliga skor, 47 i de flesta sportskor - löpskor, cykelskor, skidskor

Jag har löparskor som är två nr större än mina vanliga skor, som är strl 40. Huvudsaken är att de sitter bra runt hälen tycker jag. Det är bara de senaste åren jag haft så mycket större, tidigare hade jag 40 även i löparskor.

Fick för mig att fötterna ka

Vet inte vad jag har för skostorlek i vanliga fall, men gissar på 44. På löpskorna har jag 45 eller om det är 45.5. En halv storlek mindre på lättviktsskorna iaf.

Jag kör samma storlek på alla skor. Brukar utgå från JP 30 cm. Det stämmer bäst mellan märken. US12 eller UK11,5 brukar motsvara 30 cm. Men inte alltid.

Trivs bäst i precisa skor. Eftersom jag har så stora fötter blir det bara klumpigt att göra dem ännu

Ett tips kan vara att snöra skorna på ett annat sätt. Genom att göra öglor på innersta hålen kan du fixera hälen bättre, som gör att du inte lika lätt glider fram i skon. Då kanske du inte känner av att tån stöter i.

Samtidigt ska du ha i åtanke att fött

Mina fötter brukar klämmas in i 42-44 format beroende på skomärke (US 9,5-10,5). Men till löparskor har jag US storlek 12-12,5 (46,5-47). Asics, Adidas och Nike. Jag började med 11-11,5 men fint ont i tårna, så jag gick upp i storlek.

Det kändes ganska

Har en regel som jag alltid fökjer: Skorna ska vara sköna när jag testar dem i butiken. (t+)

Sedan brukar jag köpa skor med lite större storlek sedan ett par år tillbaka. Detta för att helt enkelt få plats då fötterna blir lite "värmeexpanderade" då jag

Läste ett tips angående vandrarkängor som gick ut på att man ska prova skor på eftermiddagen för att fötterna ska va lite trötta och lite extra kinkiga.
Kanske kan funka för löparskor också?

Ja, det är en gammal tumregel - men mer för att fötterna är större på em än på morgonen - och, ja det gäller även löparpjuck förstås!