Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det beror på vad man menar med att mäta? Jag har sprungit en del långa ultror. På mitt första 48-timmars startade jag i 42,5:or och gick i mål i 45:or som kändes tighta.

Två veckor efter den tävlingen sprang jag 100 km i Uppsala. Då kändes 45:orna riktig

Mikael, damn! Ballongfötter! Gick svullnaden ner snabbt?

Jadå, redan efter 2 veckor kunde jag springa SUM (50 km).

1982 deltog jag i marathonlopp.
Fick blåsor.
Rådet var att köpa svindyra strumpor mot detta problem.

Fungerade ej.
Fick då tips 1983 att köpa större skor.
Fungerade.
Plus att vanliga billiga tunna strumpor var OK.

Numera ultradeltagare så hinner föttern

Det var ju en liten ögonöppnare :-). Nu är 48h ganska mycket mer än ca 4h och längre har jag inte sprungit, eller ens har för avsikt att springa, men gått och åkt skidor med och utan packning. Enda gångerna jag har haft någon svullnad som ens varit i närh

Mikael, har Du testat kompressionsstrumpor?? Det där såg rätt ruggigt ut. Undras om venklaffarna i underbenen har fått jobba hårt?

Har sett den typen av fötter efter 12 timmar på flygplan till USA...

Ja, jag har testat kompressionsstrumpor. Två olika fabrikat med kramp som följd. Förmodligen har jag för stora vader.

Jag vet egentligen orsaken till att mina fötter svällde upp vid de där loppen (hösten 2009). Jag gick långa sträckor trots att jag inte

Typ bara en liten fråga till mina ack så älskade kompressions-strumpe kompisar. E de nån vits att använda dom om man inte har några besvär i fossingarna/benen eller är det bara efter dylika olikanledes symtom som dom ska träs på?????

Fast, Mikael, de där svullnaderna beror ju på vätskeansamling i underbenen/fötterna. Hur skulle en vältränad fotled kunna motverka det menar Du?

Det lilla jag kan om detta säger mig att det är venklaffarna i underbenen som är delaktiga i svullnaden?

Jag tror att jag fick inflammation i fotledernas hinnor. Ungefär som otränade löpare får inflammerade knäleder och benhinnor. Själva svullnaden la sig efter några några dagars Voltarenkur men själva inflammationen med tillhörande smärta klingade inte ut f