Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vad syftar då elektroniskt hjälpmedel på? Att det inte är en elektrisk hare = hundkappens hare är uppenbart eftersom det nämns i bisatsen före. Kanske en grisfösare som ger en elstöt om man springer för långsamt?

Så länge man inte svalt klockan (och då h

Trimmad pacemaker?

"... Till det förbjudna hör också manliga harar i lopp för kvinnor. ""

Samma regler gäller tydligen inte på långlopp.
Berlin Marathon hade officiella farthållare.
Har för mig att damledaren i Stockholm Marathon hade manlig person som sprang med.

Förbjud 100, 200, 300, start/mål-markeringarna på idrottsstadion! Och km-markeringarna på landsvägslopp!

Förbjud löpare på lopp så slipper man detta elektroniska fusk som är så besvärligt!

Jag vill inte förbjuda något, regeltexten finns redan, frågan gäller hur den skall tolkas.

Samtidigt tycker jag att alla referenser till avståndsmarkeringar blir lite konstiga. Skillnaden är stor mellan att skatta sin hastighet (medan man anstränger sig

Det här blir kanske ett fånigt inlägg eftersom jag inte minns helt säkert... Men, jag har för mig, att vissa marathon tävlingar (Lissabon TROR jag) inte tillåter t.ex. musik i hörlurar eftersom det kan ange ett tempo. Forerunner minns jag inte vad det sto

musikspelare är inte heller tillåtet vid t.ex. Järnmannen i Kalmar (kanske samma regler i all triathlon?)

Det här är faktiskt en väldigt relevant fråga. Jag kollade upp USA Track & Fields regler för de brukar vara bra på att precisera sig ( http://www.usatf.org/about/rules/2010/2010rules.pdf ).

Men även de har numera den lösare skrivningen som bara säger at

mp3-spelare och liknande är förbjudet på de flesta stora lopp. Att det sedan inte följs är en annan sak. Det brukar dock för det mesta stå att det är förbjudet på grund av säkerhetsskäl.