Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Erik Boge:

Jag har för mig att det var någon utlänsk åkare på VL som också hade manlig tränare/farthållare.

Jag tror att man struntar i detta (att reglerna inte är tillämpliga) eftersom de är anmälda som vilken tävlande som helst och genomför hela tävl

Cykel är en individuell lagsport. Då får du inte starta på nästa etapp i cykel.

Draghjälp hastighetsmätare.

Farthållningshjälp == hastighetsmätare

En av de stora skillnaderna på hare och GPS är väl att en GPS knappast ger någon lä om det blåser motvind...

Farthållningshjälp == fartmätare == vanligt armbandsur.

Så himla bra är inte farthållningen med GPS:en, det fladdrar ganska rejält momentant. Fotpod kan nog vara betydligt bättre i så fall skulle jag tro.

Men i båda fallen hjälper de en mest så att man

Precis Tobias, Garmin, hur duktiga de än är, har ännu inte har tagit fram en klocka som ger draghjälp(*). Om och när en sån kommer kan man börja fundera på den aktuella regelskrivelsen.

(*) Och för PK-mässighet har finnarna inte heller lyckats ännu.

Det är inte intressant om Garmin fungerar som en hare. Reglerna säger, lite nerkortat,

"Däremot är det alltså förbjudet med farthållningshjälp från sådant som ... eller elektroniska hjälpmedel".

Enligt min mening kan man ha hjälp av en Garmin, eller li

Nej det är nog andra saker som är mer fusk än en klocka på armen bland elitidrottare. Jämför föressten även med skidor där de tävlande har väldigt olika förutsättningar vad gäller dricka och övrig hjälp och info om konkurrenttider utan att det är fusk.

VÄLDIGT nerkortat.

Allt annat i texten handlar om något som är tänkt ligger framför löparen. Problemet är ordet "farthållningshjälp". Det ska självklart tolkas som synonym till draghjälp. Ett dåligt ordval av regelskrivaren/tolkaren då, i ljuset av nuti