Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Man kan ju bli ofrivillig hare också. På lopp som går många varv är det inte omöjligt att en långsammare löpare lägger in en slutspurt och agerar draghjälp åt en trött löpare som ligger något varv före.
I de lopp där damsegrarinnan är långsammare än herrs

Snackar vi rundbanelopp finns det ju alltid en klocka vid varvning för att både publik och löpare ska kunna se tiden. Att använda en GPS klocka är ju som att säga: "sorry, men jag är så taskig på huvudräkning att jag måste ha en stor klocka på armen istä

"Eller varför inte bilen med klockan på taket som åker framför maratonlöparna?"

Stort grattis till JW, den jxxxa bilen har jag då aldrig sett röken av 😉

Jag är rätt så säker på att ingen elitlöpare använder GPS-funktion för att kontrollera sin takt på tävlingar. Därtill är onoggrannheten för stor. Däremot ser man att många elitlöpare i större lopp har vanliga tidtagarur på sig, vilket också är uttrycklige

"Därtill är onoggrannheten för stor."

Fast det gäller väl bara momentantempot. Om man tittar på snitttempot (total tid/total sträcka) eller använder virtuell partner så borde nogrannheten vara tillräcklig bra för att kunna användas.

Nope, det är för dålig noggrannhet på det. T.ex. 5 sek/km fel ger en missad tid vid målgång på 3½ minut vilket är eoner av tid för en snabb löpare.

Edit: På maraton alltså.

Snittempot, total tid/total sträcka är svårt att gå på om det ska vara någon större hjälp i stunden. Kollar man bara på det så funkar som sagt ett armbandsur och kilometermarkeringar bra och ger fullt tillräcklig återkoppling. Eller åtminstone, en GPS-klo

En bra kalibrerad "footpod" visar ett fel på under 0,5%. Och en sådan har betydligt högre momentan noggrannhet än en GPS.

Men visst, jag tror att eliten klarar sig långt om de får veta tiden vid varje kilometer. I alla fall för långa distanser.