Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur definiera terräng?
You need to log in to create posts and topics.

När en cykelkross börjar bli svår att fortsätta på, då börjar terrängen!

Christian Ö jag har samma upplägg för att rega terräng som dig. Det är ju upp till var och en hur man gör. Jag som bor vid skogens början har ju lätt att komma åt riktig terränglöpning men i staden kanske det inte är lika lätt att komma åt terrängen som k

Här hittade jag också en lång utläggning om trail running: http://www.salomontrailseries.com.au/WhatIsTrailRunning.aspx

Patric: Du menar alltså: "cykel på axeln"=terräng. Låter som en tydlig och bra definition, den röstar jag på.

Väldigt uppenbart att trådskaparens ursprungsfråga är relevant. Svaret jag utläser av inläggen i tråden är att det inte finns en allmänt vedertagen definition utan individen avgör vad han/hon menar med begreppet.

Jämför med våra ord för färger. Vad bety

@Leif: Det är väl som med allt annat i den samtida västerländska kulturen. Det finns ingen Sanning utan endast din sanning och min sanning; inga fakta utan endast företeelser betraktade ur olika perspektiv. Realdefinitioner är otänkbara eftersom det kräve

Leif: Huvudet på spiken, jag har en bakgrund inom filosofi/mediekommunikation där mycket handlar om definitioner. Det var förmodligen därför frågan växte fram 🙂

Terräng är:
- inte asfalt
- inte grusvägen
- gärna en skogsstig
- obanat
- kuperat kan det vara
- platt kan det vara

Jag ska till Hammarbybacken kl 19.00 ikväll och springa ett par varv på Hammarby Alpin Marathonbanan...där kan man säga att det är terrän

Finns ju även termen växlande terräng som då skulle vara en blandning av terrängtyper. Och inom orientering pratar man om svår och lätt terräng. Då menar man oftast antalet höjdmeter, men även pulshöjande terräng. Dvs i lätt terräng har man hög löphastigh

YES!!

Det blir ännu roligare om vi lägger in olika sammanhang för definitionen av terräng. Hittills, tror jag, har termen diskuterats utifrån en löpares perspektiv. Växla perspektiv till bilkörning så blir bilden en annan, då kommer ju dessutom juridisk