Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Väldigt kul att det finns så mycket åsikter om detta!

Niklas: Jag tror att jag kommer kunna länka till hela uppsatsen när den är klar. Jag kommer definitivt låta er ta del av en sammanfattning av resultaten!

Mikael: Det är sant att den har ett visst omr

Sedan är det lite samma sak med om det är nervöst att handla på nätet, "det beror på".
Är det en nätbutik jag testat förut flera gånger utan problem? Har kompisar rekommenderat den? Känner ingen till den sedan tidigare? är den i Sverige eller utomlands?

Det där med att det är "nervöst att handla via nätet" känns väldigt föråldrat också.
Idag är det väldigt säkert att handla och de flesta stora nätbutiker har väldigt bra support och är ofta generösa med gratis returer om man fått fel grejer.

Är man orol

Jag tyckte inte att undersökningen var så kort som det står i rubriken. Den var lite för lång för min smak. Den hade nog känts kortare om jag innan jag började hade vetat hur många sidor den bestod av. Varje gång jag gick vidare funderade jag på hur långt

svarat

Är detta allt som krävs (i fråga om datainsamling) för en C-uppsats på UU nuförtiden? Rudbeck, Berzelius och Celsius månde vrida sig i sina respektive gravar! (Å andra sidan blev ingen av de herrarna någonsin företagsekonomer.)

Christer: Väldigt bra att höra om personliga upplevelser! Ger "kvalitet" till min annars kvantitativa studie! 🙂
Du har helt rätt angående "ganska alltid". Felformulering av mig. Jag får se hur jag gör med de resultaten.
Till sist, ja, jag har köpt skor

Ett tips är att ge alternativet att inte behöva uppge inkomst. Jag har aldrig någonsin uppgett inkomst i någon undersökning och avbröt den direkt jag såg att alternativet inte fanns.

Mvh,
Han som har cirka 40 par löparskor i garderoben

Mackan -> Om man gör ett statistiskt urval måste man ju ha något att göra urval på. I undersökningar rörande kommersiell verksamhet är köpkraft (inkomst) ett väsentligt urval och utan möjlighet till ett sådant blir undersökningen ointressant. Du gör dock

Mackan: Du har rätt i att inkomstuppgifter kan vara känsliga. Som Henrik kommenterade kan det dock vara relevant för att bedöma hur representant populationen är, eller om inkomst påverkar köpprocessen. Det är en avvägning, och jag valde att inkludera denn