Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej

Hur lång tid behöver kroppen för att kunna tillgodo göra sig näring under ett löppass?

T.ex. om jag ska springa 15 km, är det någon idé att tillföra extra energi efter 10 km, om kroppen kanske ändå inte "hinner" tillgodose sig det?

Detta är alltså

Ja, det finns en poäng, men inte som du tror. Under löpningen (så kort) kommer kroppen inte ta upp ngt att tala om, men kroppen reagerar positivt på att du låter tungan smaka på energi. Se tex. här http://nitrovegan.blogspot.com/2011/01/brinner-fettet-i-k

Ja, den psykologiska effekten är ju större av att man får dricka och kanske smaka något sött, än vad det i praktiken ger kroppen i form av energi. Men för den sakens skull skall man väl inte sluta att fylla på, kroppen behöver ju ändå energin efter loppet

Jag kan bara prata av erfarenhet, eftersom jag egentligen inte vet.

Springer jag långt (>1,5h) och "fort" brukar jag känna att blodsockret är alltför lågt genom att jag tänker/säger massa korkade saker eller som senast att jag inte kände igen mig trots

Dessutom kommer du ha saker i mag/tarmkanalen som kroppen lätt kan ta upp när du tagit dig i mål (snabbare återhämtning).

Skall man ta gel när man känner att blodsockret blir lågt eller tidigare.
Vad gäller för sportdryck skall oxå där vänta eller är det bara att ösa på?

Jag tar gel när jag kör på hög intensitet. Det är för jobbigt att ha vatten och sportdryck med mig. Kör jag lugnare, brukar jag äta hemgjorda energikakor.

"Hej

Hur lång tid behöver kroppen för att kunna tillgodo göra sig näring under ett löppass?

T.ex. om jag ska springa 15 km, är det någon idé att tillföra extra energi efter 10 km, om kroppen kanske ändå inte "hinner" tillgodose sig det?"

Nej. Näringsfy

Fast ändå inte.. Maltodextrin och dess "vetenskapliga barn" (Vitargo, Carboloaders, etc) är ju direkt koncentrerat druvsocker. Hänger ju lite på hur stor blodsocker-/insulinkick man är ute efter. 🙂

Tja, vad heter det, "goddag yxskaft"? OM etc, etc är koncentrerat druvsocker, och undantaget utgörs av druvsocker, så är det väl bra att tillföra etc, etc?