Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jenny, nja det är nog inte placebo. Då skulle man ju kunna lura den med artificiellt sötningsmedel och det funkar inte enligt min erfarenhet. Fast jag har aldrig mätt förståss.

Stefan, Jag tolkar artikeln (på mitt sätt efte att kollat på graferna) som o

Håkan, placebo är kanske inte riktigt som du tror.

Glukos och sötningsmedel ser olika ut, och jag antar att de påverkar olika receptorer, och att de olika receptorerna skickar olika signaler till hjärnan. Hur tänker du annars, att druvsocker tas upp til

Jenny,
Nja. Problemet är ju rätt komplext. Något som händer de flesta i början när man kör långpass är att när man går in i "väggen" får man huvudvärk och mår illa. Händer faktiskt nästan alla. Man brukar använda detta tillstånd för att lära sig reglera n

Anna>> Jag hade samma känsla efter långpass som du har nu! Ibland mådde jag så dåligt att jag började se dåligt och tillslut vände sig magen ut och in,(någon timme efter passet).
Det du gör när du tillför energi under passet är att du "förstör" fettförbr

Du har helt rätt! Uthållighet för att träna länge i alla fall. Uthållighet på korta distanser är det förmodligen bättre att köra 60+60 och i snabbare fart men det hörde inte riktigt hit 🙂

Håkan > vi kanske pratar om olika saker.

Huruvida hjärnan tar upp druvsocker snabbare än muskler vet jag inte, men det låter konstigt. Druvsockret absorberas i tunntarmen, och distribueras via blodet. Alltså kommer det lika "snabbt" till hjärnan som mus

Tycker ni båda har rätt Håkan och Jenny så om ni är oense så talar ni nog om olika saker eller förklarar samma sak på olika sätt 😉

Har aldrig känt på väggen, nog har den varit nära ett par ggr.

Vilket är "bästa" sättet att komma till väggen relativt fort?

Cykel verkar vara en dålig idé, för det kan man göra i många timmar, många pratar om att den kommer runt 3 mil löpning. Hur är d

Träningspass upp till en timme: behövs knappt någonting att dricka och definitivt ingenting att äta.

Vid längre träningspass tycker jag att det är trevligt med vätska var 20:e minut. Det kan vara vatten. Det fungerar också bra att stoppa någonting i munn

Om vi säger att hjärnan reagerar snabbare än muskler på att man äter eller dricker kolhydrater så är vi helt överens! Jag är tillochmed lite glad. 🙂