Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Halleluja Markus! Skönt att nån tog fram en källa på det som behövde sägas, själv orkade jag inte.

Nu pratade vi om några år och inte tre veckor.

En sak som iofs inte är kondition; den kvinna som tränat i tonåren _har_ nytta av det som 70-åring, hon har nämligen satt in kalk på kalkbanken och minskar risken för benskörhet. Unga kvinnor bör belasta skelettet mkt och ofta i kombination med en bra ko

Är det bra att dricka coca cola?

Möjligen att bära tunga backar med coca cola 😉

Fast just det Lingling tror jag inte stämmer längre 🙁

Det är lite därför som jag undrar. Vad har man egentligen med sig ända från ungdomstiden tills man blir gammal?!

Vad har man kvar efter ett par års uppehåll?

Vad går snabbare att träna upp efter u

Håller med Markus. Vad jag lärt mig:
- Hjärta och lunr tar flera år att bygga upp men tar också flera år att brytas ner igen
- Lokala muskler som används i aktiviteten man utför byggs upp fort men bryts också ner fort vid uppehåll.
- Ett uppehåll tar l

Jag tror också att träning i tonåren är bra. Det har nåt att göra med att hjärtsäcken är mer elastisk i puberteten (men inte i vuxen ålder) vilket främjar träning av hjärtmuskeln då och dessa förändringar/förbättringar verkar vara permanenta. Att börja tr

Ett litet sidospår bara...

På alla hälsoprofiler - eller tester - jag har gjort, har frågan om jag tränade nåt innan tju års ålder, kommit upp. Sist frågade jag vad det hade med saken att göra. Då förklarade testledaren att träning i tonåren gör att det

"Men när dimensionerna på andning, lunr, kapillärer, hjärta osv en gång tränats upp så finns de A-L-L-T-I-D kvar."

Såklart de tillfälligt hinner minska mer om jag gör ett uppehåll på ett eller flera år, jämfört med några veckor, men även efter några år k