Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Då tar du PB efter tre års vila och ett års träning. Låter som en plan.

Nadja, ta det lugnt! Nån form tappar Du inte på en vecka. Däremot kan det, som flera säger här, kännas trögt första passet efter uppehållet, men snart är Du uppe i Din da form igen. 🙂

Tvinga inte iväg Dig på stressande pass, som Du eg inte hinner med.

Jag kan inte tillräckligt om idrottsfysiologi för att kunna säga exakt vilka faktorer det är som tar lång tid att bygga upp och tappa, men det verkar helt orimligt att det inte skulle finnas några sådana faktorer. All praktisk erfarenhet pekar på att Mark

Jag tror faktiskt att anledningen till att f.d. elitlöpare snabbt blir bra igen beror på medfödd talang. Vem som helst kan förresten inte bli elitlöpare, talang krävs. Det är jag iaf rätt säker på.

Jag gjorde uppehåll i ett X antal år och har testat varianten.
Det enda som finns kvar är en förmåga att kunna träna och veta hur "man" fungerar.
Jag kommer aldrig tillbaka till den form jag en gång var i. Däremot går det att komma i hyfsad form för sin å

Saker som påverkas direkt av träning och inaktivitet och som faktiskt inte bevaras, oavsett hur elit man varit, är t ex blodvolym (minskar vid uppehåll), musklernas förmåga att transportera bort mjölksyra förämras, aeroba kapaciteten sjunker, glykogendepå

Det är ingen som har påstått nåt sådant heller, det handlar om att den period av hård träning som behövs för att komma tillbaka i form är kortare än den tid det tog att komma i form första gången. Om det teoretiska resonemanget stämde skulle inte långtids

Nej, jag tycker faktiskt inte det sista du skriver är nåt annat David. Det är precis detta det handlar om, dvs att man lättare kommer i bra form om man tränat tidigare. Givetvis spelar en persons nuvarande ålder etc roll avseende HUR bra form man kan komm

Börjar med att kopiera början av Davids inlägg eftersom det gäller mig med.

"Jag gjorde uppehåll i ett X antal år och har testat varianten.
Det enda som finns kvar är en förmåga att kunna träna och veta hur "man" fungerar."

Jag tror dock att jag skulle

Håller inte med dig om att talang är överskattat. Skulle tro att de flesta elitlöpare startat på en rätt hög nivå för att de har schysst syreupptagning medfött. Nu är ju du inte riktigt elitlöpare än men att som du göra maran på sub 3:30 på tre mil i veck