Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Angående långsiktigt ätande: eskimåer äter en diet bestående av i huvudsak fett och protein, och har rimligen hållit på med det ett tag: http://en.wikipedia.org/wiki/Inuit_diet#Nutrition .

Detta minns jag att Runners World (eller var det Iform?) skrev o

Andreas.

"Bränslet som används under muskelarbete påstås allmänt vara främst (men inte enbart) glykogen och fettdroppar som lagrats in lokalt i den arbetande enskilda muskelcellen"

ATP är det som omvandlas i musklerna.

Det grundläggande bränslet som m

Oavsett vilka egoistiska skäl vi har för att käka LCHF borde vi tänka tvärtom. LCHF är en styggelse för djur, miljö och klimat.

Snacka om att starta ett krig.

Då har vi P som kanonmat.

Tack SS!

Resonemanget om syreförbrukningen ovan haltar dock. Man tappar mer fart i lopp från 1 km till t.ex. halvan än som motiveras av 15- max 20 liter syreskuld. Kolisar anses vara huvudsakligt bränsle i båda fallen. Enligt t.ex. Noakes är det inte al

Tack Peter Karlsson, uppdaterat inlägget med tinyurl. Jag kom så långt som att buggrapportera till Olle men tänkte inte på att man kunde använda tinyurl. :-/

Just så, P.

Men ATP:n (samt kreatinfosfat) tar slut rätt snart (inom storleksordningen sekunder till minuter) och ADP + Pi måste återladdas med energi till ATP. Då kommer bränslet, glukolysen, citronsyracykeln, beta-oxidationen & andningskedjan in.

Jag ger mig inte in i debatten om huruvida LCHF är bra eller dåligt för kroppen och miljön.

Själv äter jag kolhydratreducerad kost (inte ren LCHF), vilket i princip innebär att jag inte äter smörgåsar, kakor, godis etc. Ris/pasta/potatis äter jag till h

Jag brukar undvika så här känsliga ämnen men tar risken att bidra med en bra och underhållande föreläsning som bara tar 20 minuter: