Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 09:19Jeg går på LCHF, men carbolader med Findus Lasagne føre løp. Da går det lettere å slå over i trav.????
Jeg går på LCHF, men carbolader med Findus Lasagne føre løp. Da går det lettere å slå over i trav.????
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 09:25MS: Där kom en annan sak fram som också nämns så ofta att den verkar ha blivit sanning: Går det åt mer syre att förbränna fett?
Per gram bränsle: Ja.
Per omsatt kJ eller kCal: Mycket tveksamt? Ni som hävdar det får i så fall gärna förklara hur det skull
MS: Där kom en annan sak fram som också nämns så ofta att den verkar ha blivit sanning: Går det åt mer syre att förbränna fett?
Per gram bränsle: Ja.
Per omsatt kJ eller kCal: Mycket tveksamt? Ni som hävdar det får i så fall gärna förklara hur det skull
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 09:34SS: Du förutsätter alltså att fettbränslet transporteras till de arbetande cellerna under pågående arbete? Min bild är istället att glykogenkorn och fettpärlor lagras ute i muskelcellerna lokalt och att det är detta förinlagrade bränsle som utgör huvuddel
SS: Du förutsätter alltså att fettbränslet transporteras till de arbetande cellerna under pågående arbete? Min bild är istället att glykogenkorn och fettpärlor lagras ute i muskelcellerna lokalt och att det är detta förinlagrade bränsle som utgör huvuddel
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 09:40SS igen: Fettrik kost ger tillgång till fettsyror, jess. Kolhydratrik kost inducerar bl.a. enzymer som omvandlar kolisar till fett. Så på vilket skulle HCLF ge brist på fettsyror i kroppen? Många gubbar i min egen ålder tränar t.ex. upp ölmagen mha. öl so
SS igen: Fettrik kost ger tillgång till fettsyror, jess. Kolhydratrik kost inducerar bl.a. enzymer som omvandlar kolisar till fett. Så på vilket skulle HCLF ge brist på fettsyror i kroppen? Många gubbar i min egen ålder tränar t.ex. upp ölmagen mha. öl so
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 10:18Jag har svårt att hitta någon bra information om relationen mellan syremängd och användbar energi mellan fett och kolhydrater. Det verkar vara vedertaget att det krävs mer syre och ser ut att stämma överens då glykogener kan förbrännas utan syre med mjölk
Jag har svårt att hitta någon bra information om relationen mellan syremängd och användbar energi mellan fett och kolhydrater. Det verkar vara vedertaget att det krävs mer syre och ser ut att stämma överens då glykogener kan förbrännas utan syre med mjölk
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 10:56Mattias S tänker du i stil med det här (snott från en OH-kopia från nån föreläsning i nån kurs på nån skola):
Nedbrytning av fett ger 5,6 ATP per syremolekyl.
Nedbrytning av kolhydrater ger 6,3 ATP per syremolekyl.
Kolhydrater: 5,0 kcal/L. 1 gram kolhydr
Mattias S tänker du i stil med det här (snott från en OH-kopia från nån föreläsning i nån kurs på nån skola):
Nedbrytning av fett ger 5,6 ATP per syremolekyl.
Nedbrytning av kolhydrater ger 6,3 ATP per syremolekyl.
Kolhydrater: 5,0 kcal/L. 1 gram kolhydr
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 11:21http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8214047
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10919960
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8214047
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10919960
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 11:30Frida B, tack för siffrorna! Det stärker ju tesen att fett är mindre effektivt som bränsle vid höga belastningar. Det skulle även styrka de diagram jag sett över förhållandet mellan fett och kolhydratoxidation vid olika belastningar.
För mig känns det so
Frida B, tack för siffrorna! Det stärker ju tesen att fett är mindre effektivt som bränsle vid höga belastningar. Det skulle även styrka de diagram jag sett över förhållandet mellan fett och kolhydratoxidation vid olika belastningar.
För mig känns det so
Quote from Funbeat user on 15 February 2013, 12:42På något obskyrt internetforum befolkat av en massa finniga högstadieelever hörde jag talas om att det finns ett annat sätt att bli bättre på löpning än att joxa med ätandet: att träna löpning.
På något obskyrt internetforum befolkat av en massa finniga högstadieelever hörde jag talas om att det finns ett annat sätt att bli bättre på löpning än att joxa med ätandet: att träna löpning.
Quote from Catharina Brattlin on 15 February 2013, 13:10Anders:
"Du förutsätter alltså att fettbränslet transporteras till de arbetande cellerna under pågående arbete?"
Jag förutsätter inget. Kroppen använder ömsom kolhydrater, ömsom fett som bränsle i olika omfattning dygnet runt. Arbete eller ej. Det är i
Anders:
"Du förutsätter alltså att fettbränslet transporteras till de arbetande cellerna under pågående arbete?"
Jag förutsätter inget. Kroppen använder ömsom kolhydrater, ömsom fett som bränsle i olika omfattning dygnet runt. Arbete eller ej. Det är i