Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Halloj!

Bakgrund: Lånade mina föräldrars jycke idag när jag stack ut och sprang. En schäferhanne på 3½ år. Renrasig ut i fingerspetsarna med kanonfin stamtavla och hela fadderullan. Blivit berömd för sin fysik vid genomgång med röntgen osv...Han är stor

Jag tror att hunden helt enkelt inte orkade. Är han inte van vid att springa så måste ju även han få träna upp sig! Min förra golden, som även han var tränad och muskulös, orkade inte mycket mer än 5 km löpning. Men att gå i 2-3 timmar var inget problem.

Hur långt har han fått springa bredvid cykel tidigare?
Annars tror jag att det är värmen faktiskt, schäfrar är bra på att hålla sig svala i höga temperaturer, deras pälsar är fantastiska både i +35 och -25, men kanske inte precis när de springer.
Rottis

Jag tror det var värmen som tog knäcken på honom. En frisk hund kan springa mycket mer än tre km under normala förhållanden. Jag har två små "kärringhundar" och de orkar lätt en mil.

Det är ju som för folk, hunden måste få chans att välja sig vid den motionsformen. En frisk schäfer (om de nu finns, tvivlar ibland...) klarar lätt en-två mil om man ökar träningsdosen gradvis.

Sen ska man minnas att hundar svettas mycket sämre än oss ef

Sara, han är helt frisk, inga defekter alls 😀

Jag tänkte att en schäfer som får motion genom lek, promenader och en och annan cykeltur borde klara 8km. Det är ju ändå en hund, typ varg som kan skubba runt i evighet, och så varmt var det ju inte =)

Han

Ja, så kan det ju vara, att han inte hade lust. Då får man förklara för hunden vem som sätter tempot. 😉 Grejen är väl att många hundar är vana att vara ute och gå med sina ägare, istället för tvärtom.

"Det är ju ändå en hund, typ varg som kan skubba runt i evighet, och så varmt var det ju inte =)"

Det är ju som att jämföra en medelsvensson från stureplan, stockholm med en vältränad kenyan....

Stor tung o otränad? En jakthund typ stövare, fortster eller tillomed en kortbent drever springer ju ledigt ett par mil utan att fundera på att sätta sig

Min sambo har en schäfer som jag löptränat med ganska länge. Senaste veckans pass han har följt med på har varit följande:

Tor: 60min fartlek (4:20/k i snitt med uppvärmning och nedjogg)
Fre: 40 min terräng (lös hund)
Lör: 100min proggresivt långpass (4: