Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ahmagaad! Hunden var ju varm! Den pälsen i den värmen... Jag har en amstaff (har typ världens kortaste päls, men den grymmaste motorn) som jag inte skulle ta med om jag sprang mitt på dagen i högsommarvärme.

Pälsen spelar mindre roll mellan hundar. Schäferns päls isolerar också MOT värme. Skulle givetvis inte heller ta med honom ut mitt på dagen om jag inte kan ha honom lös och det finns sjöar, diken eller andra vattenhål han kunde springa ner i då och då.

Som sagt, pälsen på en schäfer (eller t ex husky) är bättre mot värme än t ex den tunna svarta pälsen utan underull på på en modern rottweiler eller dobermann.
Men jag tror helt enkelt hunden inte är van att springa i värme och då blir han för varm. Hunde

Sprang du så fort så att hunden var tvungen att galoppera? Vad jag har förstått så ska man inte springa snabbare än att hunden kan trava, eftersom just trav är hundens långdistansteknik. Galoppera gör ju hundar inte mer än lite kortare sträckor som typ "i

Vad kul att ni tar med fyrbenta vänner på löpturen. Schäfern tror jag kände av värmen, spring tidigt på morgonen eller sent på kvällen om det är varmt. Dessutom är de lite luriga hundar. Har två st terrier en mellanstor ISCWT och en Australisk (korta ben,

Muskler måste byggas upp, även på hundar.
Dock går det mycket snabbare än på människor.

Enligt våran hundtränare.

skall en hund svalka sig gör den det bäst med sina tasar i vatten.. ställ hunden i vattenkant och vila där 🙂

Ingen galopp här inte. Jag var nere i 4.30-tempo som snabbast under rundan och han travade på utan problem. Blev nästan lite förolämpad av att det såg ut att gå så lätt för honom, spänstigt och fint löpsteg 🙂

Min gissning är uttråkad och överhettad. Även en hund känner efter lite extra när det inte är kul längre och kommer fram till att det är för varmt 😉

Vi hade schäfer när jag var liten och bodde hemma, en ganska stor tik på 45kg, som travade med på joggi

Simträning? Vi har en welsh springer spaniel som är 5 mån och den får jag inte springa med. Än. Först om ett år om jag är rätt informerad.
Men simträning? Han gillar vatten och simmar redan rätt bra.. (H)
Och det bör ju inte vara farligt för höft och be