Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Min förra hund, som var en storpudel, tränade jag mycket med både med cykel och som draghund med skidor vintertid. Den kunde springa miltals men det krävdes såklart lite träning samt att hundar styrs en del av humöret. Jag var mycket försiktig att köra hå

Förmodligen så tyckte hunden att det var totalt meningslöst att springa runt med dig och la helt enkelt av.

Anders: Det här är ingen utställningsschäfer med sluttande bakdel. Det är en hund som var tilltänkt som militärhund och som mina föräldrar fostrat sen 8v ålder. Hunden klarade inte testerna vid lite drygt 1 års ålder eftersom den var lite rädd för höga lj

Se upp med tassarna!
Om hunden inte är van att springa så kan tassarna bli riktig ömma om de springer långt på en gång. De saknar ju löparskor.

Undvik att springa med hunden när det så pass mycket som 25 grader. De tål inte alls värmen lika bra som oss människor även om de är unga friska. Som någon redan sagt: kör tidiga mornar och kvällar istället. Börjar den sacka efter kan den ha ont någonst

Som sagt värmen... Hundar svettas genom tasssar och tunga bara. 25grader blir väldigt varmt. Har själv en blandras som jag springer med . Hon har hängt med på turer upp till 4mil. Inget problem om svalka finns till hands.

Alltså: Tidig morgon elle

Håller med om att tillvänjning behövs precis som för oss tvåbenta, men tror det går fortare för en hund att komma i form. Spring inte bara asfalt utan terräng, klipp klor med jämna mellanrum. Klokt att låta hunden bada om den gillar det. Ena hunden vill i

Mitt ex föräldrar hade en gammal bordercollie på 11 år som hade en enorm energi och som nästan bara fick följa med kopplad på promenader och det var alldeles för lite motion för honom. Så jag tog med honom på mina löprundor jag körde när vi var uppe och h

Ta med en rejält vattenflaska och låt jycken dricka med jämna mellanrum.
Sen tror jag att en så stor hund, med den pälsen som inte är riktigt van ännu kanske inte ska börja med att springa 8 km i den värmen. Börja på morgonen, börja med kortare sträckor o

Man ska inte springa långt med en hund när det är över 20 grader! Och absolut inte på asfalt för som nån påpekade så svettas hundar bl.a. genom tassarna och är då asfalten varm så får de ingen chans alls att kylas ned. Jämför med om du själv skulle spring