Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ont ska det göra egentligen?
You need to log in to create posts and topics.

Alla mina tidigare försök att börja springa har slutat rätt snabbt. Det har varit för tråkigt och gjort för ont. Men för en månad sedan bestämde jag mig för att försöka igen. Hittade ett gå-spring-program på nätet som lät vettigt; under 12 veckor ökar man

Jag tycker det låter på din beskrivning som att du ökar för fort. Låt dig inte styras av ett schema som ger dig smärta, då är det inget bra schema.

Följ din kropp istället, gå och jogga om vartannat som DU känner för. Inte längre och inte fortare än att

Eller om schemat hjälper dig att komma ut och springa, ligg kvar på samma nivå i några veckor till. (t+)

När det står "spring" i schemat skall det vara väldigt långsamt. Du ska inte bli speciellt andfådd. Du kanske springer för snabbt? Jag får lätt ont i benen när jag springer intervaller.

Jag har också tänkt att det kan vara att jag springer för snabbt. Tycker det är vråltrist att bara lunka och fördelen med de här korta springintervallerna är ju att man orkar springa på lite mer. Och så brukar jag springa det fortaste jag kan den sista mi

Då ändrar jag mig också till SPRING LÅNGSAMMARE!
Det ska nämligen INTE göra ont.

Om det gör ont gör du något fel. Det finns tre saker som jag skulle gissa att det kan handla om. Antingen springer du för fort, för långa perioder eller så har du en teknik som inte är så bra.
De två första är lätt fixade, sakta ner tills det inte gör ont

Ja, jag har ingen aning om hur min teknik är. Men det KÄNNS bra när jag håller lite bättre tempo (vilket verkligen inte är någon racerfart) och det känns sämre när jag lunkar, stelt och ovigt.
Från ridningen har jag med mig att liksom utgå från balansen i

Jag tror att du är för bra för den nivån på prgrammet. Det är därför du springer för fort! Programmet är gjort för de helt utan träningsbakgrund. Med din ridning skulle du kunna börja med 8 min spring (OBS! Lugnt!) och 2 min gå. Kör så 6 gånger och börja

Jag tror du kan ha nytta av ridningen också. Jag ska försöka förklara på ett annat sätt bara. Tänk dig att du står och springer på stället, vad händer om du flyttar tyngdpunkten framåt en aning?
Vad det gäller hur många steg per minut som man ska sikta på