Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag tänka?
You need to log in to create posts and topics.

Om man med intervallträning menar att man varvar gång med löpning för att få en längre träningstid, så är inte det vad jag kallar intervallträning. Intervallträning i mina ögon är att t.ex springa 4 minuter med en hög puls. Sedan lugn jogg i t.ex. 2 minut

Nja egentligen menade jag inte så. Jag menade att hon ska springa fort, och därmed med automatik hög puls under intervallen, inte så hon faller ihop av trötthet men hon ska iallafall ta i. På den nivå hon är nu. Alltså en fart som är lite fort- för henne!

Men det är ju ändå samma sak? Om jag springer så FÅR jag (som är rätt så otränad) HÖG puls. Sen går jag lite för annars kommer jag ju inte ner i puls alls.. och sen springer jag igen. Effekten är samma.

Jag tror att det är lite olika saker man är ute efter. Anledningen att man i komm-i-gångprogram varvar gång och löpning är att man överhuvudtaget ska kunna hålla ett träningspass i så lång tid som krävs för att träningen ska ge effekt. Med intervalltränin

Massa bra tips har du redan fatt av experterna har!

Men jar jag borjade loptrana (ar verkligen ingen expert!!) sa laste jag ganska mycket pa olika forum och fattade tycke for Maffeton, dvs. lagpulskoncept. For mig funkade det otroligt bra. Jag blev "tvi

Kan förtydliga vad jag menar med hög puls i intervallsammanhang. Det är alltså på gränsen till att få mjölksyra, och kör man riktigt hårt så ska sista intervallpasset vara så att man vill spy, typ blodsmak i munnen, andfådd som en gnu. Och då har man fått

Så hur bra grund bör man ha innan man ger sig på intervaller?
(Och då menar jag alltså intervaller med snabb löpning och sedan joggvila.)
Alltså för att få ut nåt av det och bli snabbare.

Jag springer 5 km på 29 min och skulle gärna vilja komma ner till

Mia: Hur dina intervallpass skulle kunna se ut vill jag inte uttala mig om, men om målet är att springa 5 km och du klarar det nu så borde det inte vara några problem att klämma in intervallträning i ditt träningsprogram.

Det låter som om du borde klara

Totteman, jag vill kunna springa 1 mil och bli snabbare på 5 km nu i första vevan.
Jag följer ett träningsprogram som går från 5 km till 1 mil på 12 veckor och jag ligger på vecka 5 i det nu.

Jag vill alltså både bli snabbare och uthålligare i min löpnin

Mia, nu förstår jag inte? Du vill kunna springa en mil och springer 5km på 29min? Men då kan du ju redan springa en mil utan att lägga in gångpausar. För med ett lite lägre tempo så kan det ju inte vara några problem.

Regelrätt intervallträning tycker ja