Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur springer man ett marathon?
You need to log in to create posts and topics.

Ett bra sätt att förbereda sig för sin första mara är att göra en bedömning om hur lång tid man tänker springa den på. Sedan köra ett par träningspass i lägre fart fast på samma tid. Då får man en uppfattning om hur kroppen reagerar, hur det känns mentalt

Mitt bästa råd (i de flesta sammanhang) är: Höj blicken!

Jag ska också debutera med maraton i Stockholm och även jag tackar för alla tips.

Själv gjorde jag min första o hittills enda mara i Berlin. Hade respekt för distansen innan, eftersom jag aldrig sprungit längre än 35 km.
Så jag delade in loppet i 2 st halvmararor, som jag vet att jag klarar att springa när som helst i ett tempo runt 1:

Framförallt är maran ett steg i min viktminskning och mitt mål är att kunna genomföra loppet utan att behöva gå. Jag kommer sannolikt ändå att vara bland de största människorna där med mina +120kg...

Ja, krasst där är det nog så att det enskilt viktigaste för att få till en snabbare och skönare löpning är att gå ner i vikt. Själv har jag väl varit uppe på 91-92 som mest och väger nu 83. Bara den skillnaden är väldigt stor för löpningen

Jag är som Mikael F.
Använder noll kemiska produkter. Noll problem.
Givetvis rymliga skor.

Förberedelse. ( kanske ej som Mikael F. )
Om jag duschar kvällen innan - noll rengöringsmedel.

Kroppen har jag fått lära mig är fantastisk på att producera det ma

Mjo, ett tapp på närmare 20 kg sedan i våras har väl säkert haft del i min löputveckling under året men jag skulle väl kanske inte rekommendera att prioritera viktnedgång som största fokus inför ett marathonlopp. Tränar man ordentligt och äter någorlunda

"Ja, krasst där är det nog så att det enskilt viktigaste för att få till en snabbare och skönare löpning är att gå ner i vikt."

Ska fundera på det. 😉

-Sköt långpassen innan maran. Där får du lika mycket mental styrka som fysisk uthållighet.
-Sköt långpassen innan maran. Där får du lika mycket mental styrka som fysisk uthållighet.
-Sköt långpassen innan maran. Där får du lika mycket mental styrka som fy