Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 10:36Klart att han tränade hårt. Jag ville bara visa på att det finns andra träningsupplägg som inte kräver träning 7 dagar i veckan.
Klart att han tränade hårt. Jag ville bara visa på att det finns andra träningsupplägg som inte kräver träning 7 dagar i veckan.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 10:38Det är ytterst få som tränar sju dagar i veckan.
Det är ytterst få som tränar sju dagar i veckan.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 10:56Jag tror att man har mycket att vinna på att i sitt träningsupplägg ha ett väl genomtänkt koncept för hur man bäst återhämtar sig.
Sju dagar i veckan tror inte jag är optimalt på lång sikt. Kroppen behöver återhämta sig, både fysiskt och mentalt.
Jag tror att man har mycket att vinna på att i sitt träningsupplägg ha ett väl genomtänkt koncept för hur man bäst återhämtar sig.
Sju dagar i veckan tror inte jag är optimalt på lång sikt. Kroppen behöver återhämta sig, både fysiskt och mentalt.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 11:39Ja, det är nog inte fel att vila någon dag i veckan iaf.
Men har inte colting sagt att man bör göra något även på vilodagarna, t.ex. cykla en kort bit i lugnt tempo?
Tror för övrigt att det är högst individuellt vilket som passar. Det är intressant att
Ja, det är nog inte fel att vila någon dag i veckan iaf.
Men har inte colting sagt att man bör göra något även på vilodagarna, t.ex. cykla en kort bit i lugnt tempo?
Tror för övrigt att det är högst individuellt vilket som passar. Det är intressant att
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 11:51Det här med vilodagar diskuteras jämt och ständigt. En person med elitambitioner kan se på det från två håll 1) vad man tror är bra utifrån de egna förutsättningarna och 2) vad man vet har funkat för andra som nått toppen.
Jag har själv inga elitambition
Det här med vilodagar diskuteras jämt och ständigt. En person med elitambitioner kan se på det från två håll 1) vad man tror är bra utifrån de egna förutsättningarna och 2) vad man vet har funkat för andra som nått toppen.
Jag har själv inga elitambition
Quote from Elias Engqvist on 26 January 2011, 12:02Haile kör 10km recovery i 4:30-fart - skoj!
Haile kör 10km recovery i 4:30-fart - skoj!
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 12:23Men träningen för elitlöpare beror väl på vilken distans de satsar på, eller? Har inte de som satsar på eliten i marathon annan träning/mängd än de som tränar för 10 000 m? Sen kan ju medeldistanslöpare också tas med bland elitlöpare, och då blir det väl
Men träningen för elitlöpare beror väl på vilken distans de satsar på, eller? Har inte de som satsar på eliten i marathon annan träning/mängd än de som tränar för 10 000 m? Sen kan ju medeldistanslöpare också tas med bland elitlöpare, och då blir det väl
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 12:43Gebrselassie har ju haft WR på både korta och långa distanser.
Gebrselassie har ju haft WR på både korta och långa distanser.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 12:50I eliten har man ofta ett årsperspektiv med grundträning, peaking och off-season där man återhämtar sig mentalt och fysiskt. En del av träningen under grundträning och peaking betecknas recovery = återhämtning.
I eliten har man ofta ett årsperspektiv med grundträning, peaking och off-season där man återhämtar sig mentalt och fysiskt. En del av träningen under grundträning och peaking betecknas recovery = återhämtning.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 12:56Hailes träning visar bara en vecka och inte upplägget.
Gretes upplägg ger mer information om periodisering och variation.
Hailes träning visar bara en vecka och inte upplägget.
Gretes upplägg ger mer information om periodisering och variation.