Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur tränar eliten?
You need to log in to create posts and topics.

Klart att han tränade hårt. Jag ville bara visa på att det finns andra träningsupplägg som inte kräver träning 7 dagar i veckan.

Det är ytterst få som tränar sju dagar i veckan.

Jag tror att man har mycket att vinna på att i sitt träningsupplägg ha ett väl genomtänkt koncept för hur man bäst återhämtar sig.

Sju dagar i veckan tror inte jag är optimalt på lång sikt. Kroppen behöver återhämta sig, både fysiskt och mentalt.

Ja, det är nog inte fel att vila någon dag i veckan iaf.

Men har inte colting sagt att man bör göra något även på vilodagarna, t.ex. cykla en kort bit i lugnt tempo?

Tror för övrigt att det är högst individuellt vilket som passar. Det är intressant att

Det här med vilodagar diskuteras jämt och ständigt. En person med elitambitioner kan se på det från två håll 1) vad man tror är bra utifrån de egna förutsättningarna och 2) vad man vet har funkat för andra som nått toppen.

Jag har själv inga elitambition

Haile kör 10km recovery i 4:30-fart - skoj!

Men träningen för elitlöpare beror väl på vilken distans de satsar på, eller? Har inte de som satsar på eliten i marathon annan träning/mängd än de som tränar för 10 000 m? Sen kan ju medeldistanslöpare också tas med bland elitlöpare, och då blir det väl

Gebrselassie har ju haft WR på både korta och långa distanser.

I eliten har man ofta ett årsperspektiv med grundträning, peaking och off-season där man återhämtar sig mentalt och fysiskt. En del av träningen under grundträning och peaking betecknas recovery = återhämtning.

Hailes träning visar bara en vecka och inte upplägget.
Gretes upplägg ger mer information om periodisering och variation.