Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 13:43Gretes schema tog jag med just för att visa på när hon tränade på korta distanser som 1000 och 1500 meter.
Marathonlöparna låter ofta tävlingskalendern styra periodiciteten med lite vilodagar före varje täving. Annars nöter de som regel på rätt så hårt h
Gretes schema tog jag med just för att visa på när hon tränade på korta distanser som 1000 och 1500 meter.
Marathonlöparna låter ofta tävlingskalendern styra periodiciteten med lite vilodagar före varje täving. Annars nöter de som regel på rätt så hårt h
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 13:48Har de någon dag då de tex bara "joggar" i en knapp timme, eller är det ganska jämnt utspritt?
Har de någon dag då de tex bara "joggar" i en knapp timme, eller är det ganska jämnt utspritt?
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:10Marcus Millegård tränar runt 500 timmar per år, han kan nog betraktas som elitorienterare.
Marcus Millegård tränar runt 500 timmar per år, han kan nog betraktas som elitorienterare.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:18Det här med lätt jogg = återhämtning är rätt så intressant för ofta ser man inte det angivet i träningsscheman utan man tar det för givet. Det är ju också så att man aldrig ser (i skrift) att någon stretchar före eller efter sina träningspass.
Gebrselass
Det här med lätt jogg = återhämtning är rätt så intressant för ofta ser man inte det angivet i träningsscheman utan man tar det för givet. Det är ju också så att man aldrig ser (i skrift) att någon stretchar före eller efter sina träningspass.
Gebrselass
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:24Ofta är ju de där "distanspassen" som eliten kör ganska brutala och går i steady state eller AT (Marathonfart eller strax under).
Som redan nämnts brukar inte återhämtningsjogg i mysfart räknas in 🙂
Ofta är ju de där "distanspassen" som eliten kör ganska brutala och går i steady state eller AT (Marathonfart eller strax under).
Som redan nämnts brukar inte återhämtningsjogg i mysfart räknas in 🙂
Quote from Elias Engqvist on 26 January 2011, 14:27Isaabellah hade inte lagt in styrkepassen i den där tabellen!
Isaabellah hade inte lagt in styrkepassen i den där tabellen!
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:46I boken "Uthållighetsträning" får man bl.a. ta del av den norske roddaren Töftes samt det norska skidskyttelandslagets träningsprogram och dessa har vilodagar såväl som viloveckor inplanerade. Under peak-perioder kan de träna varje dag, flera pass om dage
I boken "Uthållighetsträning" får man bl.a. ta del av den norske roddaren Töftes samt det norska skidskyttelandslagets träningsprogram och dessa har vilodagar såväl som viloveckor inplanerade. Under peak-perioder kan de träna varje dag, flera pass om dage
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:47Eftersom vi ändå avhandlar lätta joggingpass som faller utanför ordinarie träningsschema så kan jag också nämna "benchmark"-pass som flera elitlöpare kör före en tävling. Ett sådant pass har som främsta syfte att stärka psyket genom att försäkra om att ma
Eftersom vi ändå avhandlar lätta joggingpass som faller utanför ordinarie träningsschema så kan jag också nämna "benchmark"-pass som flera elitlöpare kör före en tävling. Ett sådant pass har som främsta syfte att stärka psyket genom att försäkra om att ma
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:59Självklart måste perioder/veckor och dagar växla i itensitet och volym under ett år.
Jag är så långt ifrån elitlöpare man kan komma, men har även jag märkt fördelen med att pulsera mina veckor. Just nu enl:
95km
125km
95km
65kmde två sista månaderna f
Självklart måste perioder/veckor och dagar växla i itensitet och volym under ett år.
Jag är så långt ifrån elitlöpare man kan komma, men har även jag märkt fördelen med att pulsera mina veckor. Just nu enl:
95km
125km
95km
65km
de två sista månaderna f
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 16:31Lite off topic:
jag kollade på världsrekorden på IAAF:s hemsida, och det finns rekord både för 10 000 meter och för 10 km?! Vad är skillnaden? (Samma för 20 000 meter/20 km, 25 och 30 km)
http://www.iaaf.org/statistics/records/inout=o/discType=5/disc=2
Lite off topic:
jag kollade på världsrekorden på IAAF:s hemsida, och det finns rekord både för 10 000 meter och för 10 km?! Vad är skillnaden? (Samma för 20 000 meter/20 km, 25 och 30 km)
http://www.iaaf.org/statistics/records/inout=o/discType=5/disc=2