Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur tränar eliten?
You need to log in to create posts and topics.

Jag kan tänka mig att lopp som inte avgörs på bana mäts i km, medan banlopp mäts i meter.

Det borde vara rätt intressant att jämföra Isabellahs träning med Grete då Isabella ju i hälgen gick om Grete i PB och upp på andra plats i norden statestiken.

Grete körde mycket lägre volym än Isabellah. Har inte siffrorna i skallen men tror hon snittade runt 160 km i veckan. I gengäld en hel del hårdare pass.

Ja det är ännu en sak som tyder på att afrikanska löpare som blivit bra, blivit det p.g.a extremt hårt träning och att det bara är dumt att stoppa in alla afrikaner i samma fack och säga att afrikaner är bra löpare och att vi som inte är födda i Afrika ka

"Haile kör 10km recovery i 4:30-fart - skoj!"

För många löpare i världsklass är till och med farter neråt 3:30 min/km lätt distans/återhämtning. Det kan ju låta ruskigt snabbt men är enbart ca 75% av deras 5km-fart (Om vi nu antar att de springer 5km på

Grete Waitz är fortfarande en av de största på kvinnosidan. Hennes fart i lugna steady-pass - sub AT träning - låg på 3:30-4:00 per km. Gebreselassie hade blivit frånsprungen där om han fortsatt att dricka sin apelsinjuice. Hennes tid på Göteborgsvarvet 1

Jag tycker Hailes 2:58-tempo på maran imponerar!

Anders Gärderuds recept på att bli en bra löpare var väl 2x7x52x10?

Ja, just det. På frågan om han ändå inte hade några vilodagar under de 10 åren så var svaret att han brukade vara sjuk 1-2 dagar per år och att det räckte gott och väl som vilodagar.

Jag vet inte var Fp. David har fått att "ytterst få /.../tränar sju dagar i veckan", men en internationell elitlöpare har praktiskt tagit aldrig ngr kompletta vilodagar i den meningen att man avstår helt från träning. Däremot är nästan all träning av det