Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 08:54Nja, egentligen ska man väl nämna både intensitet och tid om man talar träningsmängd, men det är så vedertaget att tala om kilometer i löpsammanhang och om man talar om distanser på 100-250 km i veckan så ger det en god indikation på intensiteten. Obs att
Nja, egentligen ska man väl nämna både intensitet och tid om man talar träningsmängd, men det är så vedertaget att tala om kilometer i löpsammanhang och om man talar om distanser på 100-250 km i veckan så ger det en god indikation på intensiteten. Obs att
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 09:02De elitlöpare som springer kortare än maraton, tex 5-10 tusen, tränar de lika många mil?
Mil funkar ju bra om underlaget är mer eller mindre densamma, men säger inget om hur mycket andra alterantiva träning som görs (styrka tex).
De elitlöpare som springer kortare än maraton, tex 5-10 tusen, tränar de lika många mil?
Mil funkar ju bra om underlaget är mer eller mindre densamma, men säger inget om hur mycket andra alterantiva träning som görs (styrka tex).
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:02@Joel
Självklart kan man inte skippa VO2max pass osv (anaerob träning), men man måste veta när man skall göra det.
Jag är själv rätt så nedgrävd i lyniards teorier, och där är det i stort sett bara aerob träning på försäsongen. Däremot tillkommer det en
@Joel
Självklart kan man inte skippa VO2max pass osv (anaerob träning), men man måste veta när man skall göra det.
Jag är själv rätt så nedgrävd i lyniards teorier, och där är det i stort sett bara aerob träning på försäsongen. Däremot tillkommer det en
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:07@ Joel
Vad ska man mäta träningen i då, om inte km? Om man inte vill bli bättre utan bara få fina siffror i träningsdagboken går det väl lika bra att promenera ihop en massa tid eller många träningspass. Själv tycker jag km fungerar bra som måttstock, me
@ Joel
Vad ska man mäta träningen i då, om inte km? Om man inte vill bli bättre utan bara få fina siffror i träningsdagboken går det väl lika bra att promenera ihop en massa tid eller många träningspass. Själv tycker jag km fungerar bra som måttstock, me
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:09I Lydiard-dokumentet som jag länkade till tidigare står träningsprogram för 5000 o 10000 meter. Det var ju på de distanserna som Lydiard hade mest framgång som tränare. Han lät sina 5K o 10K-adepter köra ungefär lika många km per vecka (runt 180) som de m
I Lydiard-dokumentet som jag länkade till tidigare står träningsprogram för 5000 o 10000 meter. Det var ju på de distanserna som Lydiard hade mest framgång som tränare. Han lät sina 5K o 10K-adepter köra ungefär lika många km per vecka (runt 180) som de m
Quote from Jonny Persson on 28 January 2011, 10:09@Markus: Jag tycker det funkar mycket bra att mäta i tid. Jag satt och tränade i soffan hela kvällen igår och fick ihop 300 minuter.
@Markus: Jag tycker det funkar mycket bra att mäta i tid. Jag satt och tränade i soffan hela kvällen igår och fick ihop 300 minuter.
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:14@Magnus
10k är ~90% aerobt
5k är ~85% aerobtAeroba kapaciteten tar lång tid att träna. Den tränas med alla slags pass, men är i stort sett beroende på tiden du är ute. Högre itensitet ger högre effekt på det aeroba systemet till en viss gräns (då du pa
@Magnus
10k är ~90% aerobt
5k är ~85% aerobt
Aeroba kapaciteten tar lång tid att träna. Den tränas med alla slags pass, men är i stort sett beroende på tiden du är ute. Högre itensitet ger högre effekt på det aeroba systemet till en viss gräns (då du pa
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:27Ang att mäta sin träning i tid.
Jag tycker det är helt ok att mäta tiden man tränar i vilken idrott som helst. Detta kan till och med vara att föredra för en nybörjare inom löpning (då det kan vara viktigare att vara ute X antal minuter istället för att
Ang att mäta sin träning i tid.
Jag tycker det är helt ok att mäta tiden man tränar i vilken idrott som helst. Detta kan till och med vara att föredra för en nybörjare inom löpning (då det kan vara viktigare att vara ute X antal minuter istället för att
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:28Ska man "bara" träna ca 20 mil så tror jag det är bra att köra en vilodag i veckan.
Nu vill ja inte räkna mig som elitlöpare men under November när jag nästan var uppe i 20 mil i veckan och ca 18 mil i snitt så försökte ja få in en vilodag i veckan. Det k
Ska man "bara" träna ca 20 mil så tror jag det är bra att köra en vilodag i veckan.
Nu vill ja inte räkna mig som elitlöpare men under November när jag nästan var uppe i 20 mil i veckan och ca 18 mil i snitt så försökte ja få in en vilodag i veckan. Det k
Quote from Funbeat user on 28 January 2011, 10:58Micke: Var har du fått de procentsatserna ifrån?
Enligt dessa två källor, skulle redan 3000m vara runt 90% aerob, och den senare uppskattar 5000m till minst 95%:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16194976
http://www.coachr.org/energy_system_contribution
Micke: Var har du fått de procentsatserna ifrån?
Enligt dessa två källor, skulle redan 3000m vara runt 90% aerob, och den senare uppskattar 5000m till minst 95%:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16194976
http://www.coachr.org/energy_system_contribution