Quote from Funbeat user on 6 July 2010, 22:50Jag kan i alla fall säga med bestämdhet att vätskebrist är det inte i mitt fall. Om det är något man lär sig som ultralöpare på 24- och 48-timmarstävlingar så är det vätskeintag.
Jag kan i alla fall säga med bestämdhet att vätskebrist är det inte i mitt fall. Om det är något man lär sig som ultralöpare på 24- och 48-timmarstävlingar så är det vätskeintag.
Quote from Funbeat user on 7 July 2010, 08:44Du kanske är allergisk mot vatten?
Du kanske är allergisk mot vatten?
Quote from Funbeat user on 7 July 2010, 09:16Hormoner, venöst tryck, reglering hit & dit m.m. jobbar ständigt och jämt för att upprätthålla saltbalansen i kroppen.
Edit: En tanke är att om man äter för mkt salt till vardags blir kroppen inställd på att regelmässigt göra sig av med ett saltöverskott
Hormoner, venöst tryck, reglering hit & dit m.m. jobbar ständigt och jämt för att upprätthålla saltbalansen i kroppen.
Edit: En tanke är att om man äter för mkt salt till vardags blir kroppen inställd på att regelmässigt göra sig av med ett saltöverskott
Quote from Joel Enqvist on 9 July 2010, 11:52Jag har till och från lidit av huvudvärk efter träning, springer allt från 30 min till drygt tre timmar. Oftast har huvudvärken kommit efter ett par timmar efter avslutad träning.
Jag har provat mig fram lite; ifall jag inmundigar en nypa salt innan trä
Jag har till och från lidit av huvudvärk efter träning, springer allt från 30 min till drygt tre timmar. Oftast har huvudvärken kommit efter ett par timmar efter avslutad träning.
Jag har provat mig fram lite; ifall jag inmundigar en nypa salt innan trä
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:00Tog ett glas salt/socker-lösning efter träningen igår. Ingen huvudvärk, men den statistiska osäkerheten är ganska stor...
Anders L: Vad menar du med att det är "åt h-e"? Tycker det gäller mig nästan alltid
Tog ett glas salt/socker-lösning efter träningen igår. Ingen huvudvärk, men den statistiska osäkerheten är ganska stor...
Anders L: Vad menar du med att det är "åt h-e"? Tycker det gäller mig nästan alltid
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 12:18@ Magnus: Inget annat än att jag inbillar mig att väldigt salt svett innebär att jag under de tidigare dygnet / dygnen överkonsumerat salt, alltså utsätter mig för onödigt stora växlingar i kroppens elektrolytbalans. Helt ovetenskapligt, bara en uppfattni
@ Magnus: Inget annat än att jag inbillar mig att väldigt salt svett innebär att jag under de tidigare dygnet / dygnen överkonsumerat salt, alltså utsätter mig för onödigt stora växlingar i kroppens elektrolytbalans. Helt ovetenskapligt, bara en uppfattni
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 14:11Ett inlägg i saltdebatten.
Jag har fått lära mig följande. Rätta mig om det är fel:
Salter behövs i kroppen och är livskritiska.
Överskott av salt reglerar kroppen genom att fälla ut saltet i urinen. Urinen har dock en begränsad maximal salthalt och k
Ett inlägg i saltdebatten.
Jag har fått lära mig följande. Rätta mig om det är fel:
Salter behövs i kroppen och är livskritiska.
Överskott av salt reglerar kroppen genom att fälla ut saltet i urinen. Urinen har dock en begränsad maximal salthalt och k
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 14:29@ MF: Låter mkt bra alltihopa, en liten parentes till "Vid svettning svettas man ut mer vatten än salt så salthalten i kroppen ökar alltså": Svettkörtlarna usöndrar rimligtvis av den extracellulära vätska som finns att tillgå och har därför rimligen samma
@ MF: Låter mkt bra alltihopa, en liten parentes till "Vid svettning svettas man ut mer vatten än salt så salthalten i kroppen ökar alltså": Svettkörtlarna usöndrar rimligtvis av den extracellulära vätska som finns att tillgå och har därför rimligen samma
Quote from Elias Engqvist on 9 July 2010, 15:11Dessutom säger det ingenting att man svettas ut mer vatten än salt om man inte vet vad förhållandet salt/vatten är/ska vara i kroppen!
Dessutom säger det ingenting att man svettas ut mer vatten än salt om man inte vet vad förhållandet salt/vatten är/ska vara i kroppen!
Quote from Funbeat user on 9 July 2010, 16:25Behöver inte kroppen salt för att binda vätska? Det är i alla fall så jag har förstått det. I så fall leder ju för lite salt också till vätskebrist.
Behöver inte kroppen salt för att binda vätska? Det är i alla fall så jag har förstått det. I så fall leder ju för lite salt också till vätskebrist.