Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 22:13Niklas,
ett mycket bra beslut. Daniels är superbra och pedagogiskt. Sen gäller det så klart att träna också. Orkar och förstår man lite vetenskap så är Lore of Running av Noakes helt outstanding. Men har man inte en lång bakgrund i träning blir man lätt f
Niklas,
ett mycket bra beslut. Daniels är superbra och pedagogiskt. Sen gäller det så klart att träna också. Orkar och förstår man lite vetenskap så är Lore of Running av Noakes helt outstanding. Men har man inte en lång bakgrund i träning blir man lätt f
Quote from Funbeat user on 10 June 2009, 16:49Sorry jag orkade inte läsa allas inlägg men jag tränar enligt följande deviser:
- Träning ska vara kul. Är det inte roligt ökar risken för "väggen" och att man tränar fel.
- Har man tävlat eller kört på maxfart (eller nära max) ska man vila ett dygn hels
Sorry jag orkade inte läsa allas inlägg men jag tränar enligt följande deviser:
- Träning ska vara kul. Är det inte roligt ökar risken för "väggen" och att man tränar fel.
- Har man tävlat eller kört på maxfart (eller nära max) ska man vila ett dygn hels
Quote from Fredrik Närenfors on 10 June 2009, 22:40"- Av 100% träning bör 60-70% vara lätt (iallafall inte hård) träning."
Hmmm... mycket tänkvärt.
Ökar det linjärt eller.... blir det alltså 120-140% vid 200% träning?
(H)Lite mer allvarligt. Vadå inte göra sig beroende av sportdryck? Har jag aldrig hö
"- Av 100% träning bör 60-70% vara lätt (iallafall inte hård) träning."
Hmmm... mycket tänkvärt.
Ökar det linjärt eller.... blir det alltså 120-140% vid 200% träning?
(H)
Lite mer allvarligt. Vadå inte göra sig beroende av sportdryck? Har jag aldrig hö
Quote from Fredrik Närenfors on 10 June 2009, 22:47"- Man tjänar mer på långa intervaller än korta (lång = 4-8 min, kort <-2 min)"
Syreupptagningsförmåga ja.
Mjölksyratröskelträning nej. För kort med 8 minuter.
Anaerob träning nej. de ska vara kortare än 2 minuter.Det beror alltså på vilken motor man v
"- Man tjänar mer på långa intervaller än korta (lång = 4-8 min, kort <-2 min)"
Syreupptagningsförmåga ja.
Mjölksyratröskelträning nej. För kort med 8 minuter.
Anaerob träning nej. de ska vara kortare än 2 minuter.
Det beror alltså på vilken motor man v
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 08:27Anneli Ö:
"Träna hårt och softa soft"
- Vila mer och träna hårdare. Blir du bentrött och får (för långvariga och oplanerade) formsvackor så är det "träna hårt och softa soft" som bör tillämpas anser jag (m. fl.)
Efter extra återhämtning (inte för långt
Anneli Ö:
"Träna hårt och softa soft"
- Vila mer och träna hårdare. Blir du bentrött och får (för långvariga och oplanerade) formsvackor så är det "träna hårt och softa soft" som bör tillämpas anser jag (m. fl.)
Efter extra återhämtning (inte för långt
Quote from Funbeat user on 12 June 2009, 09:04Frida, Mats & Per:
tack för bra länktips, de var bra.
Ska läsa och begrunda.
Har infört nya återhämtningsrutiner och nytt kostupplägg.
Mår till exempel mycket bra efter en dags total-vila och
ännu bättre efter två dagars total-vila.
Det måste vara ett
Frida, Mats & Per:
tack för bra länktips, de var bra.
Ska läsa och begrunda.
Har infört nya återhämtningsrutiner och nytt kostupplägg.
Mår till exempel mycket bra efter en dags total-vila och
ännu bättre efter två dagars total-vila.
Det måste vara ett