Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelIntervall eller distans?
You need to log in to create posts and topics.

Kalle, du hade klarat sub 9 med samma träningsmängd (tid) om du tränat annorlunda.

Möjligt. Men vättern handlar inte om att köra ojämnt utan man håller samma fart hela rundan. På tävling är de viktigt att kunna byta tempo fort och ofta, då är de väldigt viktigt att man inte fuskat med sin intervallträning.

Räknar man in alla trainer-mil och spinning mil när man liksom skryter om hur många mil man förberett sig med? Hur gör ni? Om jag räknar in ALLT så har jag cyklat 350 mil i år, annars 170 mil. Jag tänkte också cykla under 10 h i år, men startar tidigt tyv

Jag räknar landsvägsmil från årsskiftet. Byt stattid?

Som all klungcykling upplever jag att det tvärtom handlar om att kunna växla tempo. För att få en bra tid måste man klara den ryckighet det innebär följa spontana klungor i backar. Klarar man en klunga i backe klarar man den lätt på platten. Men måste man

Intervallpassen bygger upp din snabbhet medan distanspassen anpassar och vänjer kroppen vid att arbeta under längre tidsperioder.

Intervallpassen utförs under en högre intensitet vilket innebär att ditt hjärta och lungor får arbeta (vilket förbättrar sy

Min erfarenhet är att man måste ha några lång pass på 4-5 timmar i benen ...annars blir det grymt jobbigt mentalt och musklerna är helt eneklt inte vana...Sist jag Körde VR hade jag värmt med Vänern runt...det var en grymt bra uppladdning!

För att kunna cykla VR snabbt så ska värdet av kvalitetsträningen inte underskattas. En kompis till mig körde huvudsakligen 14km/pass under vinterhalvåret inför fjolårets VR. Utöver det hade han kört några pass på ett par timmar och några 3-4-timmarspass.

Fredrik>> Jag håller med dig om att högintensiv kvalitetsträning behövs för att höja sin nivå. Men jag misstänker att din kompis ändå hade en god grund att stå på och inte var helt färsk till uthållighetsidrotter?

För att komma sub-9 och ner mot sub-8 b

>Under vinterhalvåret körde jag hårt med högintensiv träning samt styrketräning i form av spinning och body pump, och det har till cykelsäsongen (som för mig börjar i april) gett mycket när det gäller fart, både under korta explosiva körningar och långkör