Quote from Funbeat user on 16 May 2009, 22:33Apropå intervaller, hur långa och hur många kör ni?
Apropå intervaller, hur långa och hur många kör ni?
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 05:54Det mest frekventa intervallpasset hos mig har blivit en sk "pyramid" där jag kör så hårt det går för dagen under 1 min, aktiv vila under 1 min, sen 2 min hårt med aktiv vila under 2 min osv. Den vanligaste pyramiden är 1-2-3-4-5-4-3-2-1 min med lika lång
Det mest frekventa intervallpasset hos mig har blivit en sk "pyramid" där jag kör så hårt det går för dagen under 1 min, aktiv vila under 1 min, sen 2 min hårt med aktiv vila under 2 min osv. Den vanligaste pyramiden är 1-2-3-4-5-4-3-2-1 min med lika lång
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 09:02Jag lät jag Lactlab, som också gjorde ett uthållighets-test på mig, sy ihop ett träningsprogram med fokus på vätternrundan. Nu i maj ser upplägget ut så här:
Distans 3-5h i intensitetsnivå 1, 2ggr i veckan
Distans med farthöjningar 2h intensitetsnivå 2, 2
Jag lät jag Lactlab, som också gjorde ett uthållighets-test på mig, sy ihop ett träningsprogram med fokus på vätternrundan. Nu i maj ser upplägget ut så här:
Distans 3-5h i intensitetsnivå 1, 2ggr i veckan
Distans med farthöjningar 2h intensitetsnivå 2, 2
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 09:04Pyramiden eller spegelstegen, som jag brukar kalla den är fin. Brukar köra den i löpträning, men på följande sätt:
Uppvärmning
1 min hårt
0,5 min joggvila
2 min hårt
1 min joggvila
3 min hårt
1,5 min joggvila
4 min hårt
2 min joggvila
5 min hårt
1 min 15
Pyramiden eller spegelstegen, som jag brukar kalla den är fin. Brukar köra den i löpträning, men på följande sätt:
Uppvärmning
1 min hårt
0,5 min joggvila
2 min hårt
1 min joggvila
3 min hårt
1,5 min joggvila
4 min hårt
2 min joggvila
5 min hårt
1 min 15
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 14:53Tack för svar. Har hittills kört 8x5 minuter i ganska hårt tempo med två minuters aktiv vila emellan varje. Är det en fördel att variera mer, typ stegen som ni använder? Själv har jag försökt följa Coltings träningsprogram på cykeldelen och han pratar om
Tack för svar. Har hittills kört 8x5 minuter i ganska hårt tempo med två minuters aktiv vila emellan varje. Är det en fördel att variera mer, typ stegen som ni använder? Själv har jag försökt följa Coltings träningsprogram på cykeldelen och han pratar om
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 14:54Colting har inte så många resultat på cykeltävlingar.
Colting har inte så många resultat på cykeltävlingar.
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 14:57Betyder det att han har fel?
Betyder det att han har fel?
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 15:01Det beror på vad du ska tävla i.
För att köra cykeltävlingar fodras annorlunda träning, än för att köra triathlontävlingar.
Det beror på vad du ska tävla i.
För att köra cykeltävlingar fodras annorlunda träning, än för att köra triathlontävlingar.
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 15:18Magnus L: kan du rekommendera Lactalab? Jag tänkte köra ett sådant test nu i sommar.
Magnus L: kan du rekommendera Lactalab? Jag tänkte köra ett sådant test nu i sommar.
Quote from Funbeat user on 17 May 2009, 15:46På vilket sätt skiljer sig träningen, man cyklar ju i vilket fall?
På vilket sätt skiljer sig träningen, man cyklar ju i vilket fall?