Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonIronmanblåbär - se hit!
You need to log in to create posts and topics.

Nu är boende bokat på svanen. 🙂

Tjoho!

Efter att ha varit förkyld till och från i nästan två månader kommer jag tillbaka bara för att genast drabbas av förmodat löparknä! Skoj, verkligen!

//Linus

Svanen verkar vara stället att bo på i Kalmar! Trist med löparknä.

Löparknä låter riktigt segt Linus. Tur att det finns två grenar kvar att lägga fokus på... Kalle - appropå all din skidåkning undrar man förstås om vasaloppet är inplanerat?

Nej inget sånt för mig i år. Men nästa år ska jag köra öppet spår.

Angående löparknä vet jag att Joe Friel har skrivit att det är bra att under t.ex. uppvärmning springa i sidled med varierande fot diagonalt bakom det andra.Vet inte om det hjälper när man redan drabbats men det borde ju inte skada att prova.

Löparknä behöver inte betyda krossade drömmar. Jag fick det i Maj förra året, vilade ett par månader men det blev inte mycket bättre.

Men jag hittade lite övningar på Youtube för att sträcka ut ITB senan och vips så var jag av med det på 10 dagar.

Den

Det finns olika typer av löparknä:

Långdistanslöparknä, sitter på utsidan av benet, det är muskeln och / eller senan som är för kort. Börjar att göra ont efter ca 20 minuter. Över- eller underpronerar? Skoinlägg? Stretching är en del och måste lösningen,

Löparknä nummer två i inlägget ovan är det det som även kallas hopparknä?

Nej, hopparknä är skada på senan mellan knäskål och underben. Löparknän är typiskt en skada man jobbar sig fram till över tiden, hopparknä får man av ett skadetillfälle. I min erfarenhet iaf.