Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Lucka nummer 14

Har ni alltid samma taktik när ni tävlar i långlopp, eller testar ni nya varianter emellanåt?

Hålla jämn fart hela vägen? Gå ut hårt och se hur långt det håller? Spurta sista delen av loppet?

bild:www.vanto.se/joppwebb/images/julkalend

Oftast: starta långt bak i startgruppen, gå ut lungt, hitta rytmen och sen öka. Blir alltid ett kul upplägg! - mycket roligare att springa om än att bli omsprungen 🙂

Testade ett annat upplägg på Sth-maran i år: springa alla km på en bestämd tid; kolla

Spurta sista delen av loppet har jag aldrig gillat. Jämnt tempo har jag ibland eftersträvat. Gå ut hårt har jag haft mest framgång med.

Kudos för en mycket bra och trevlig tråd!

Jag kommer sent glömma känslan av att 2003 ligga i ett dike och kämpa för att hålla sig vid medvetande. Jag hade lärt mig att om man tuppar av så har man brutit när man vaknar. Det lärde jag mig redan 2000 när jag gick ut för hårt på Lidingöloppet. Så vis

Går det så går det ... Tänker ofta ut nåt att håll den farten, eller håll den först och öka sista kilometern eller andra halvan eller ngt - men sedan blir det som det blir iaf 😉 Fast jag springer ju inte riktiga långlopp heller.

Min icke-taktik är att hålla jämn fart rakt igenom. Vilket jag brukar lyckas med - diffen mellan 1:a och 21:a km brukar vara några sekunder.

Sen de sista 100 metrarna rusar jag. 🙂

I mitt första (och hittills enda) "riktiga" lopp, midnattsloppet i Göteborg, gick jag ut lugnt för att säkert orka hela vägen. Och ja, om man tittar på mina kilometertider så orkade jag ju rätt bra. Och jag underskattade nog min tävlingsinstinkt lite...

På mitt enda riktiga lopp midnattsloppet i Stockholm gick jag ut lungt eftersom jag aldrig tidigare sprungit en mil. Sen ökade jag farten lite, sen kom backarna och då blev det ju långsammare igen. Sista km ökade jag farten riktigt och sen spurt sista 250

Ursäkter för att inte träna:

Nu hann det ju bli mörkt och jag (som är heltidsstuderande och alltså KAN träna i dagsljus året om om jag bara pallrar mig ut) vill ju hellre träna i dagsljus, så jag tar det imorn istället.... (H)

Jag har ju varit så mycket

Jag lärde mig tidigt att en spurt på målrakan inte imponerade, hur snabbt man än flängde fram. Den tydde bara på att man var orutinerad och inte hade lagt upp sitt lopp på rätt sätt. Därav strategin att gå ut hårt och hoppas att det skulle hålla. En annan