Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ja jag kanske var lite slarvig men eftersom trådskaparen frågade om sätt att upptäcka vad man bränner så svarade jag på det. Tur att det finns biokemister som orkar vara mer utförliga här på forumet (t+)
Aceton är som sagt en typ av keton, och att ha ack

Ändå kan man undra vad som händer när man plötsligt tappar all ork, det flimrar nästan för ögonen och man tar tvärslut (typ, möjligen, som i Susses inledande fråga).

Detta hände mig häromveckan efter ca 13 km i ett tempo som inte var provocerande högt. J

Svettningen är kroppens sätt att kyla ner sig, när svetten avdunstar kyls kroppen ner. Vad som händer om det inte fungerar kan du läsa här:

http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=4412

Oj, stackars jävel (soldaten).

Det var ändå intressant att läsa storyn. Man kan fundera lite.

Om soldaten strax innan hade haft lättare magsjuka hade han möjligen ur ena eller andra änden gjort av med vatten. Eftersom han tydligen var intorkad (högt blo

Louise, anledningen att diabetiker kan råka ut för ketos är ju just en puckad glukosmetabolism. Samma kan hända friska människor vid svält/fasta, eller vid så kallade ketogena dieter. Det skall dock antagligen mycket till för att hamna i regelrätt ketoaci

och det har jag aldrig heller påstått

Du skrev längre upp "Ett sätt att upptäcka att man använder fettsyror som energikälla är på andedräkten eftersom det även bildas ketokroppar", det var vad jag syftade på. Inte minst eftersom flera läsare hakade på det påståendet, och det är något som även

Jag står fortfarande fast vid att det är ett sätt att upptäcka att man har slut kolhydrater och bränner fett, och antagligen en del protein också 🙂

Johan: intressant tanke! Jag undrar dock hur mycket värme som tas upp/förloras på vägen mellan munnen oc

Det är alldeles riktigt att du *garanterat* bränner fett om du luktar aceton, där är vi helt överens! 🙂 Däremot så gäller inte det omvända i normalfallet. Vid "vanlig" fettförbränning genereras inte ketoner. (Det är inte dig jag förklarar det här överty

Jag såg ordet nörd här, ni ropade alltså på mig! 🙂

Loiuse: Värme kan avges från kroppen på olika sätt. Det som har mest betydelse är nog att förånga vatten, det kräver jättemycket energi. Både svettning från huden och förångning i lungorna avdunstar va