Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fredrika: Händer det nånsin att det saknas glukos i blodet på friska människor?

Hade nån föreställning om att det var bara hos typ-1-diabetiker detta var ett problem, och då tvärtom. Nära diabeteskoma har de skyhögt blodsocker (insulinbrist). Det är ocks

typ 1 diabetes med ketoacidos. då luktar du aceton, är högröd har kanske buksmärtor är konfusorisk. patologiskt tillstånd som har med ohälsa att göra. ovanligt något i allafall. tillståndet föregås av svår törst.

Japp, men detta beror inte på att blodsockret är lågt, utan förekommer då blodsockret är skyhögt.

Johan: anledningen att ketoner bildas hos diabetiker är inte att blodsockret är skyhögt. Blodsockret är skyhögt eftersom insulinnivåerna är för låga och blodsockret därför inte kan tas upp, och alltså "stannar" i blodet istället för att förbrukas som ener

Fredika: Javisst! Det jag funderade på var:

"OM det saknas glukos i blodet (livsfarligt tillstånd eftersom hjärnan är beroende av bränsle) kan acetyl-CoA i levern konverteras till s.k. ketonkroppar, som i nödfall kan användas av hjärnan som bränsle."

Ho

Jag förstår inte riktigt din fråga. Hos friska har glukosbrist inget med insulinbrist att göra, är vi överens om det? Glukosbrist hos friska kommer förstås av svält... jag missar nog din poäng här någonstans 🙂 "Glukosbrist" förresten, vi menar väl lågt

Äh, lugnt, jag bara hakade upp mig på denna mening och undrade var den kom ifrån:

"OM det saknas glukos i blodet (livsfarligt tillstånd eftersom hjärnan är beroende av bränsle) kan acetyl-CoA i levern konverteras till s.k. ketonkroppar, som i nödfall kan

Johan, jag hoppas du är medveten om att det är en starkt förenklad version av ganska komplexa pathways jag beskrivit... däremot är det inget jag själv klurat ut som "rimliga slutsatser" utan det är plain vanilla basic biokemi. Ketoner bildas när det blir

Fredrika: Ok, den sortens tolkning köper jag, den är helt ok utifrån ett biokemiskt perspektiv!

Kroppen består längst ut av hud, vidare innehåller kroppen två tredjedelar vatten. Inuti kroppen finns små celler. Tack vare dessa celler dör vi inte om vi få

Ja, i stort sett alla de reaktioner som ingår i dessa olika pathways kan gå åt båda hållen. Men det är fortfarande så att den glyceraldehyd-3-fosfat du får ut per fettmolekyl är nästintill försumbar i förhållande till "själva fettet".

Biokemi är kul 🙂