Quote from Funbeat user on 26 July 2009, 22:50Fredrika:
Har hackat lite på tidskriftens hemsida, men det verkar som artikeln snarare handlar om blodtrycksfall, den heter: "Exercise-Associated Collapse -- Postural Hypotension, or Something Deadlier?". Om triathlon.
Så svaret är att man kan säkert jä
Fredrika:
Har hackat lite på tidskriftens hemsida, men det verkar som artikeln snarare handlar om blodtrycksfall, den heter: "Exercise-Associated Collapse -- Postural Hypotension, or Something Deadlier?". Om triathlon.
Så svaret är att man kan säkert jä
Quote from Funbeat user on 26 July 2009, 23:00Sylvia, nej, det har jag inte - men med samma resonemang skulle man ju också lukta ammoniak när man äter proteiner, de måste ju också brytas ner 🙂
Men allvarligt talat, det här måste ju någon läkare eller idrottsfysiolog LÄTT kunna svara på. Var är ni?
Sylvia, nej, det har jag inte - men med samma resonemang skulle man ju också lukta ammoniak när man äter proteiner, de måste ju också brytas ner 🙂
Men allvarligt talat, det här måste ju någon läkare eller idrottsfysiolog LÄTT kunna svara på. Var är ni?
Quote from Catharina Brattlin on 26 July 2009, 23:11Nja, nu är det väl så att den ammoniaken som bildas pga proteinhaltig kost omvandlas till urea och försvinner via urinen (men finns även i blodet).
Ja, jag tror iaf att alla här i tråden som tror att de luktar aceton i själva verket luktar ammoniak. 🙂
Nja, nu är det väl så att den ammoniaken som bildas pga proteinhaltig kost omvandlas till urea och försvinner via urinen (men finns även i blodet).
Ja, jag tror iaf att alla här i tråden som tror att de luktar aceton i själva verket luktar ammoniak. 🙂
Quote from Funbeat user on 26 July 2009, 23:14Då borde alla lukta en kvart efter avslutat träningspass om de inte får i sig en proteindrink?!
Då borde alla lukta en kvart efter avslutat träningspass om de inte får i sig en proteindrink?!
Quote from Funbeat user on 26 July 2009, 23:44Okej, nu tog jag fram boken här (Wilmore, Costill, Kenney Physiology of Sport and Exercise):
Där står att protein kan i mindre omfattning användas som energikälla ffa vid allvarlig energibrist och svält. Upp till 5-10 % av energibehovet kan tas från prot
Okej, nu tog jag fram boken här (Wilmore, Costill, Kenney Physiology of Sport and Exercise):
Där står att protein kan i mindre omfattning användas som energikälla ffa vid allvarlig energibrist och svält. Upp till 5-10 % av energibehovet kan tas från prot
Quote from Funbeat user on 27 July 2009, 00:12Sylvia:
Det finns en annan nedbrytningsväg för att bilda ammoniak som verkar troligare samband med hård träning:
2 ADP --> ATP + AMP (adenosinDIfosfat, ADPbildar adenosinTRIfosfat, ATP och adenosinMONOfosfat, AMP) ATP används för energi, och från AMP ta
Sylvia:
Det finns en annan nedbrytningsväg för att bilda ammoniak som verkar troligare samband med hård träning:
2 ADP --> ATP + AMP (adenosinDIfosfat, ADPbildar adenosinTRIfosfat, ATP och adenosinMONOfosfat, AMP) ATP används för energi, och från AMP ta
Quote from Catharina Brattlin on 27 July 2009, 06:18Louise, OK, men Du nämnde tidigare i tråden att man kunde upptäcka att fett bryts ner under träning, och säkert en del proteiner också. Vart tar den ammoniaken vägen då, som bildas vid nedbrytningen, om inte via utandningsluft/svett?
Jag vill inte på nå
Louise, OK, men Du nämnde tidigare i tråden att man kunde upptäcka att fett bryts ner under träning, och säkert en del proteiner också. Vart tar den ammoniaken vägen då, som bildas vid nedbrytningen, om inte via utandningsluft/svett?
Jag vill inte på nå
Quote from Funbeat user on 27 July 2009, 07:12Sylvia, jag försöker förstå, inte ifrågasätta... Det är lite svårt ibland i tråden att skilja på vedertagna fakta å ena sidan och egna resonemang och slutsatser å andra sidan. Vad exakt är det du har lärt dig?
Sylvia, jag försöker förstå, inte ifrågasätta... Det är lite svårt ibland i tråden att skilja på vedertagna fakta å ena sidan och egna resonemang och slutsatser å andra sidan. Vad exakt är det du har lärt dig?
Quote from Funbeat user on 27 July 2009, 09:46Fredrikas "hormonella" styrning av energikällan låter intressant om den går att utveckla. Jonas skrev tidigare att tillgången på fett som energikälla styrdes av insulinnivån, något som jag själv också tror på.
Har man låga insulinnivåer och springer slut
Fredrikas "hormonella" styrning av energikällan låter intressant om den går att utveckla. Jonas skrev tidigare att tillgången på fett som energikälla styrdes av insulinnivån, något som jag själv också tror på.
Har man låga insulinnivåer och springer slut
Quote from Funbeat user on 27 July 2009, 09:53Mmmmm jag är mindre intresserad av spekulationer...
Muskelnedbrytning triggas definitivt hormonellt, det är jag övertygad om, det räcker inte med brist på prekursorer. Du kan ju alltid fråga på styrketräningsforumet också, byggare brukar ha stenkoll på s
Mmmmm jag är mindre intresserad av spekulationer...
Muskelnedbrytning triggas definitivt hormonellt, det är jag övertygad om, det räcker inte med brist på prekursorer. Du kan ju alltid fråga på styrketräningsforumet också, byggare brukar ha stenkoll på s