Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fredrika:

Har hackat lite på tidskriftens hemsida, men det verkar som artikeln snarare handlar om blodtrycksfall, den heter: "Exercise-Associated Collapse -- Postural Hypotension, or Something Deadlier?". Om triathlon.

Så svaret är att man kan säkert jä

Sylvia, nej, det har jag inte - men med samma resonemang skulle man ju också lukta ammoniak när man äter proteiner, de måste ju också brytas ner 🙂

Men allvarligt talat, det här måste ju någon läkare eller idrottsfysiolog LÄTT kunna svara på. Var är ni?

Nja, nu är det väl så att den ammoniaken som bildas pga proteinhaltig kost omvandlas till urea och försvinner via urinen (men finns även i blodet).

Ja, jag tror iaf att alla här i tråden som tror att de luktar aceton i själva verket luktar ammoniak. 🙂

Då borde alla lukta en kvart efter avslutat träningspass om de inte får i sig en proteindrink?!

Okej, nu tog jag fram boken här (Wilmore, Costill, Kenney Physiology of Sport and Exercise):

Där står att protein kan i mindre omfattning användas som energikälla ffa vid allvarlig energibrist och svält. Upp till 5-10 % av energibehovet kan tas från prot

Sylvia:
Det finns en annan nedbrytningsväg för att bilda ammoniak som verkar troligare samband med hård träning:
2 ADP --> ATP + AMP (adenosinDIfosfat, ADPbildar adenosinTRIfosfat, ATP och adenosinMONOfosfat, AMP) ATP används för energi, och från AMP ta

Louise, OK, men Du nämnde tidigare i tråden att man kunde upptäcka att fett bryts ner under träning, och säkert en del proteiner också. Vart tar den ammoniaken vägen då, som bildas vid nedbrytningen, om inte via utandningsluft/svett?

Jag vill inte på nå

Sylvia, jag försöker förstå, inte ifrågasätta... Det är lite svårt ibland i tråden att skilja på vedertagna fakta å ena sidan och egna resonemang och slutsatser å andra sidan. Vad exakt är det du har lärt dig?

Fredrikas "hormonella" styrning av energikällan låter intressant om den går att utveckla. Jonas skrev tidigare att tillgången på fett som energikälla styrdes av insulinnivån, något som jag själv också tror på.

Har man låga insulinnivåer och springer slut

Mmmmm jag är mindre intresserad av spekulationer...

Muskelnedbrytning triggas definitivt hormonellt, det är jag övertygad om, det räcker inte med brist på prekursorer. Du kan ju alltid fråga på styrketräningsforumet också, byggare brukar ha stenkoll på s