Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sylvia: Tror absolut på ditt resonemang om aminosyror, däremot tror jag att det krävs mycket för att börja bryta ner protein i så stora mängder att det börjar lukta ammoniak. Men säkert en del av lukten. Givet mängden ATP som krävs vid träning och det fa

Varför skulle fett bli tillgängligt EFTER att glykogenet är slut och inte användas parallellt med glykogen?

Det undrar jag också David. Det beror väl mer på intensiteten, typ så här:

http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2008/08/fettvsintensitet.jpg

Jag å andra sidan tycker att spekulationer gör det hela intressant eftersom det rör sig om ett oerhört komplext system där de "vedertagna sanningarna" inte är felaktiga men kanske inte representerar hela sanningen 🙂

Map på hormonsignalering tänkte jag

Att man luktar mysko vid långtidsarbete med hög andel fettförbränning verkar det ju inte vara någon tvekan om. Men är det aceton man luktar? Och är det pga. ketos (vilket bl.a. Fredrika ganska tydligt förklarat att det INTE är)

Min handledare (fd. elit-

dubbel

"Varför skulle fett bli tillgängligt EFTER att glykogenet är slut och inte användas parallellt med glykogen?"

Jag har alltid fått höra att båda energikällorna används parallellt, (i stort sett) alltid. Bara i mer eller mindre %-andel av totalt energibeho

ref till Markus inlägg alldeles i början av diskussionen

Frida, vad är Din uppfattning om varifrån lukten kommer då? För jag vet inte mer än det jag har sagt här, dvs att det är nedbrytning av protein som ger ammoniaklukten (kattpiss, gammalt urin, gammal barnblöja).

Min erfarenhet har iaf visat att om jag har

Några vedertagna faktum:
-Att AMP bildar IMP och ammoniak med hjälp av enzymet AMP deaminase eller myoadenylate deaminase som det också kallas.
Tränar du högintensivt behövs många ATP-molekyler och därmed produceras också oundvikligen AMP.