Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Johan, jag hittade just en tråd på Google answers om precis din fråga (glukosbrist hos icke-diabetiker). Jag har själv inte läst den så jag kan inte uttala mig om kvalitén på svaren, men det verkar finnas en del länkar att titta på. http://answers.google.

har klinisk vana av akutsjukvård och har aldrig sett hypoglykemi hos icke diabetiker. tror att tillståndet tar ut sig på andra sätt än genom regelrätt hypoglykemi. normalt brukar en frisk person inte komma under mättvärdet 3 och inte högre än ca 12 i blod

som den enkla systemarkitekt jag är så kan jag inte komma med intressanta inpass i den biokemiska diskussionen, men väl ge ett recept på hur man framkallar likdoften:

dag 1: 1,5 h lugn och fin jogg, inga kolhydrater utan endast kött och ost!
dag 2: forts

Är Ni säkra på att det är just aceton Ni luktar?

Svetten innehåller ju bla kroppens avfallsprodukter som urea, ammoniak och urinsyra. Och det luktar inte hallon precis. Jag tror det sätter sig i kläderna, och att det är den lukten Ni känner. Eller?

Efte

Just det Sylvia, det händer (ganska sällan) att man rent ut sagt luktar piss! Vad beror det på?

Christer, jag har för mig att det är så här:

När kroppen använder protein som energikälla bryts ju det ner till aminosyror. I den här processen bildas bl a ammoniak (men även urea) och det är den lukten som känns som piss.

Så jag skulle vilja säga att d

Fredrika:

De flesta texterna i google-länken verkar handla om *reaktiv* hypoglykemi, alltså att bg sjunger som en reaktion på insulinfrisättning.

Hos icke-idrottsmän handlar det ofta om att de drabbade ätit för mycket snabba kolhydrater, de får ut en st

Det Fredrik beskriver är ju klockrent vad kroppsbyggare höll på med åtminstone för några år sedan för att hamna i just ketos vid deffning.

"lukten tyder på att kroppen, i brist på annan energikälla, använder sig av musklerna för att tillgodose kroppens b

Johan, det är okej för min del, jag var själv inte så intresserad av just den frågan, så bara du får ett svar du är nöjd med är jag glad 🙂

Har Du nån annan förklaring då Fredrika? Till att man luktar ammoniak, som ju är en nedbrytningsprodukt av aminosyror=protein=muskler? 🙂

För jag kan då inte komma på nån annan.