Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöp av första racern
You need to log in to create posts and topics.

Okej, det är jag med på. Men vad har det med all matematik att göra? Det låter överkurs, men jag är å andra sidan fortfarande i cykel-lågstadiet så det har nog inte med mig att göra.

Vanlig division eller bråktal i huvudet är mellanstadiets matematik.
Det underlättar och möjliggör utnyttjandet av cykeln som du köpt.

För en nyböjare på racer är det möjligen annat som känns svårare att hantera än att få optimalt lågt antal växlingar. Som huruvida olika fabrikat resp material känns olika att sitta på, vad låg vikt betyder, varför folk säger att man ska köpa dyrar hjul,

Jag har mycket svårt att tänka mig att en "nybörjare" kan känna skillnad på Al, Fe, Ti eller kompositramar när de inte har hittat sin optimala sittställning.
Däremot är utväxlingen något alla märker med en gång. Det fattas växlar och då hamnar kadensen på

Och bråktalsräkningen skall användas till att få svaret på följande typer av frågor.

- Nu går det lite tungt/kadensen lite för låg. Hur skall jag manövrera mina växlar för att komma till närmast eller näst närmast lättare växel?. Dvs. hur många steg på f

Nu finns inte 53/39 12-25 eller 13-26 med. Jag tror inte att förstacykeln behöver/har 53/39 12-23

Det är tur att jag redan hade köpt min första racer innan jag läste den här helt obegripliga tråden. Nu kan jag cykla och vara glad utan att behöva fundera något alls på vilken utväxling jag har för det har jag ingen aning om och för att vara första racer

Kör du ofta på femman?

Jag kände som nybörjare en hel värld av skillnad när jag gick från en cykel helt i aluminium till kolfiberframgaffel! Och bara att byta däck på min gamla hybrid gjorde 5 % i medelfart vid samma puls (för att de gick att pumpa hårdare antar jag).

När du bytade var du inte nybörjare för då kunde du jämföra med den gamla.
Då var du förstaklickare.