Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKadens i spinning?
You need to log in to create posts and topics.

Håkan, det är väl det jag skrev? Att skaderisken är högre vid låg kadens och hög belastning? Skrev jag inte det, är det det jag menar.

Förlåt, OT men jag ser framför mig en filmidé...

~ Speed- the Spinning edition ~

The Road Cyclist made a decision he would never forget...
He put on his tight jersey and his bib shorts and went to...
... a spinning class! He ignored the smiles from the

Det var Claes Calemark som bör utveckla sina teorier kring kadens-belastning-mysknän.

Jannike: Vilken fantasi du har..:-)

skrattar gott åt filmiden, vilken fantasi !

kadens , belastning och skaderisk var det ja. låt mig utveckla. Spinning är på många sätt helt annorlunda än landsvägscykling mest beroende på själva cykelns konstruktion. i och med att det inte finns växlar

Är lite fundersam på denna "raksträcka" jag hör till och från.
Menar du platt?

Det finns väldigt många som cyklar på fast utväxling med väldigt hög kadens och som inte tar skada av det.
Det handlar snarare om att spinningmaskinerna är fast monterade, väldigt svåra att ställa in och kunskapen om en bra sittställning är bristfällig på

undrar vem som är skyldig till att "flats" på spinningengelska blev "raksträcka" på spinningsvenska

tycker du platt är bättre än raksträcka ? "stående platt" "sittande platt" ? vet inte.....

raksträcka betyder på normalsvenska att vägen inte svänger i sidled. Det har INTE med upp- och ner-sbvängningarna att göra.

Iofs finns det nog inget kort och bra uttryck. Vi brukar säga "cykla på platten"...