Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 06:22Det kan vara skadligt att springa långt när man är ung.
Därför är "alla" ungdomslopp så korta, max 6 km.
Det kan vara skadligt att springa långt när man är ung.
Därför är "alla" ungdomslopp så korta, max 6 km.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:08skolmästerskap i marathon, fränt! 🙂
skolmästerskap i marathon, fränt! 🙂
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:14Jag tror det handlar mer om efterfrågan och tillgänglighet. Det är kanske helt enkelt inte så många unga som vill springa särskilt långt.
Jag tror det handlar mer om efterfrågan och tillgänglighet. Det är kanske helt enkelt inte så många unga som vill springa särskilt långt.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:27"Tävlingar
Det finns en rad olika tävlingar för 14–17-åringar och när det gäller terräng- och stadslopp så är sträckorna oftast 3–6 km. Yngsta åldersklassen i ungdoms-SM är 15 år och de springer 800 och 2000 m samt 1500 m hinder på bana och 4 km i terräng
"Tävlingar
Det finns en rad olika tävlingar för 14–17-åringar och när det gäller terräng- och stadslopp så är sträckorna oftast 3–6 km. Yngsta åldersklassen i ungdoms-SM är 15 år och de springer 800 och 2000 m samt 1500 m hinder på bana och 4 km i terräng
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 13:14Kan inte säga mig vara särskilt insatt i friidrottstävlande för ungdomar, men inom skidåkningen vet jag mer. Man verkar hursomhelst vara ofantligt mycket mer försiktiga inom friidrotten när det gäller tävling och träning. Attityden förefaller vara att yng
Kan inte säga mig vara särskilt insatt i friidrottstävlande för ungdomar, men inom skidåkningen vet jag mer. Man verkar hursomhelst vara ofantligt mycket mer försiktiga inom friidrotten när det gäller tävling och träning. Attityden förefaller vara att yng
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 14:18Har det inte med slitaget på (växande) leder och ligament som långdistanslöpningen utgör, tror ni? *spekulerar vilt*
Fram tills nyligen har ju styrketräning med vikter varit "förbjudet" för undomar under 15 pga att man varit orolig för effekterna på den
Har det inte med slitaget på (växande) leder och ligament som långdistanslöpningen utgör, tror ni? *spekulerar vilt*
Fram tills nyligen har ju styrketräning med vikter varit "förbjudet" för undomar under 15 pga att man varit orolig för effekterna på den
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 14:30Det är nog farligare för ungdomar att inte springa en mil än att springa en.
Det där med Runemilen är ju lite kul också. Eftersom det är en hel skola (Nossebro) som springer så tänkte jag att det finns nog en hel del elever som bloggar om tävlingen. Så j
Det är nog farligare för ungdomar att inte springa en mil än att springa en.
Det där med Runemilen är ju lite kul också. Eftersom det är en hel skola (Nossebro) som springer så tänkte jag att det finns nog en hel del elever som bloggar om tävlingen. Så j
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 14:49Hahaha, den var bra Mikael, tack för googlandet! 😀
Tyvärr är löpning något som inte tränas i skolan, och vips så ska man springa en mil. Eller göra ett Cooper-test (springa 12 min). Inte konstigt att löpning är hatad av många. (Fast rätt skönt, tänk vil
Hahaha, den var bra Mikael, tack för googlandet! 😀
Tyvärr är löpning något som inte tränas i skolan, och vips så ska man springa en mil. Eller göra ett Cooper-test (springa 12 min). Inte konstigt att löpning är hatad av många. (Fast rätt skönt, tänk vil
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 14:50Ja långlopp är väl inte det populäraste hos ungdommar. De brukar mer gilla fullt ös på korta sträckor.
Ja långlopp är väl inte det populäraste hos ungdommar. De brukar mer gilla fullt ös på korta sträckor.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 14:56När jag ändå har sökfönstret öppet:
Jag hittade följande Q&A på www.marathon.se:
"Barn och långlopp
Till: Tränaren
Nivå: Barn & UngdomFråga från Lena 2010-10-07
Hej!
Min 10-åriga son älskar att springa långa lopp. Han har hittills inte fått sprin
När jag ändå har sökfönstret öppet:
Jag hittade följande Q&A på http://www.marathon.se:
"Barn och långlopp
Till: Tränaren
Nivå: Barn & Ungdom
Fråga från Lena 2010-10-07
Hej!
Min 10-åriga son älskar att springa långa lopp. Han har hittills inte fått sprin