Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 15:04Ja visst är det löjligt. Jag tror skaderisken är helt försumbar jämfört med den skaderisk som finns inom kontaktsporter som t.ex. fotboll.
Enda gången det kan bli skadligt är om barnen tvingas att springa långt av sina föräldrar eller tränare. Men alltfö
Ja visst är det löjligt. Jag tror skaderisken är helt försumbar jämfört med den skaderisk som finns inom kontaktsporter som t.ex. fotboll.
Enda gången det kan bli skadligt är om barnen tvingas att springa långt av sina föräldrar eller tränare. Men alltfö
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 15:20underbart att lösningen på marathon.se var att springa mindre. Att dra ner på övriga sporter var inte ett alternativ?
Går under kategorin "hur tänkte de nu?"
underbart att lösningen på marathon.se var att springa mindre. Att dra ner på övriga sporter var inte ett alternativ?
Går under kategorin "hur tänkte de nu?"
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 15:29Tja, jag vet ju en 16-åring som fick överbelastningsskador, och fick köra alternativ träning. Men han kanske bara var en mes, och var inte skadad på riktigt?
Om vuxna vill slita ut sig på att springa långt och hårt får de göra det. Men f-n vet om jag tyc
Tja, jag vet ju en 16-åring som fick överbelastningsskador, och fick köra alternativ träning. Men han kanske bara var en mes, och var inte skadad på riktigt?
Om vuxna vill slita ut sig på att springa långt och hårt får de göra det. Men f-n vet om jag tyc
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 15:37Jag vet ju egentligen inte hur svenska löpare tränar under ungdomen. Men likafullt. Löpning är en sport som ställer stora krav på mängdträning. Grunden måste byggas succesivt med början under ungdomsåren. När man börjar komma upp i övre tonåren krävs rätt
Jag vet ju egentligen inte hur svenska löpare tränar under ungdomen. Men likafullt. Löpning är en sport som ställer stora krav på mängdträning. Grunden måste byggas succesivt med början under ungdomsåren. När man börjar komma upp i övre tonåren krävs rätt
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 16:04Jag vet att jag sprang mer än tio km på en friidrottsdag i högstadiet eftersom ett varv i terrängbanan gav överlägset mest poäng som man skulle ha en viss mängd av innan man fick gå hem. Jag var ensam om det. När den ansvarige läraren fick nys om vad jag
Jag vet att jag sprang mer än tio km på en friidrottsdag i högstadiet eftersom ett varv i terrängbanan gav överlägset mest poäng som man skulle ha en viss mängd av innan man fick gå hem. Jag var ensam om det. När den ansvarige läraren fick nys om vad jag
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 16:22Det förvånande med svaret på marathon.se var ju att om den där 10-åringen bara sprang långa distanser hela tiden och ingenting annat så hade man ju kunnat bli orolig. Den nu var det ju så att han verkar träna väldigt varierat och förmodligen inte sprang m
Det förvånande med svaret på marathon.se var ju att om den där 10-åringen bara sprang långa distanser hela tiden och ingenting annat så hade man ju kunnat bli orolig. Den nu var det ju så att han verkar träna väldigt varierat och förmodligen inte sprang m
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 16:37De ska sitta vid datorn och lära sig löpteknik o optimal kost innan de tar ett steg.
De ska sitta vid datorn och lära sig löpteknik o optimal kost innan de tar ett steg.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 17:13Jag vet inte hur man resonerar om eventuella skaderisker, men den etablerade åsikten i friidrottsvärlden är att barn/ungdomar utvecklas bäst som löpare genom att träna för kortare distanser och sedan eventuellt gå över till längre distanser senare.
Det ä
Jag vet inte hur man resonerar om eventuella skaderisker, men den etablerade åsikten i friidrottsvärlden är att barn/ungdomar utvecklas bäst som löpare genom att träna för kortare distanser och sedan eventuellt gå över till längre distanser senare.
Det ä
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 17:14Skönt att det finns fler som tycker att förbudet känns fel.
Vad är man rädd att det skall hända med en 16-åring om han springer ½mara?
Skönt att det finns fler som tycker att förbudet känns fel.
Vad är man rädd att det skall hända med en 16-åring om han springer ½mara?
Quote from ellen olsson on 10 January 2011, 17:16Att han spöar skiten ur farsan och hans polare?
Att han spöar skiten ur farsan och hans polare?