Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Min klubbkompis Marcus Nilsson som tog Junior-VM-brons i tiokamp i somras på nytt svenskt juniorrekord brukade springa 2km fram & tillbaka mellan lägenheten och idrottsplatsen/gymmet (har nu flyttat till annan ort nu där jag ej vet något om upplägget). Tr

Johan, jag vet inte det. Ju mindre tid man har till förfogande, desto rimligare tycker jag det är att träningen man gör ger mer per insatt timme. För mig tex som bara kör riktig styrka en gång per vecka, så gäller det verkligen att få maximal effekt av de

..så min vana att cykla ~1,5mil till/hem från samtliga gym- och kampsportspass har saboterat min styrkeutveckling? Av artiklarna utläser jag bara "maxstyrka" osv. Hur mycket rör det sig om? Rör det som tidigare nämnt bara maxstyrka, och inte till lika sto

Jag undrar detsamma Oskar. Får man 99%, 95%, 90%, 80% eller 50% av effekten om man kör en timme löpning efteråt?

Om det är 99%, kan jag tänka mig att lägga in styrka mitt i långpasset (1 mil till gymmet), men om det är 80% eller lägre vete f-n.

Robert tips-linje är fin. Bra kombi-tänk.
För att ytterligare lyckas separera och ändå kombinera kan du (trådskapare) också periodiera din träningsinriktning, säg att du har 4 pass/veckan så lägg då under 3 veckor en styrketid där du kör hårdast med de st

Igår körde jag löpstyrka i en 100m lång ganska flack backe. Först 30m spänsthopp och sen sprintfart resten. Joggvila ner och totalt 18min.

Då jag är medel- långdistanslöpare vill jag få ett kraftfullare och spänstigare löpsteg, däremot är jag inte intres

Magnus,
Samtidigt skulle jag vilja påstå att för prestera den där extra procenten på absolut toppnivå så är det av central betydelse för en elitidrottare att de får ut så mycket som möjligt av varje träningspass.

Eftersom de i många fall kan disponera da

"What this means is that if the goal is to minimize muscle size gains, an easy way to achieve this is by doing strength training first followed by some easy endurance work."

I sammanhanget att man som uthållighetsidrottare inte vill lägga på sig muskler

Jag tror inte riktigt på det där. Det finns motsägande artiklar om ämnet. Det handlar oftast om att "optimera/maximera" proteinsyntesen, och då är det den korta luckan precis efter ett träningspass som man skall äta en mindre mängd protein.

Det är logisk

Stefan, vilka motsägande artiklar tänker du främst på? Det vore intressant att läsa några.