Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 10:40Hm. Med risk för att vara jävligt störig nu så tycker jag att alla pass ska vara kvalitépass.
Eftersom en jogg för mig ska ha ett syfte. Återhämtning, uthållighetsseghet, pre-km inför dagens andra pass, osv osv. Och alla pass ska vara kvalitativ löpning
Hm. Med risk för att vara jävligt störig nu så tycker jag att alla pass ska vara kvalitépass.
Eftersom en jogg för mig ska ha ett syfte. Återhämtning, uthållighetsseghet, pre-km inför dagens andra pass, osv osv. Och alla pass ska vara kvalitativ löpning
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 11:12Tror inte benämningen kvalitetspass betyder att det bara är de som tillför nåt till träningen och att de andra passen är skit. Snarare att de ger met kondis/träning på ett kortare pass.
För att förtydliga: i kvantitespass använder du kvantiteten träning
Tror inte benämningen kvalitetspass betyder att det bara är de som tillför nåt till träningen och att de andra passen är skit. Snarare att de ger met kondis/träning på ett kortare pass.
För att förtydliga: i kvantitespass använder du kvantiteten träning
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 12:26Att man kallar vissa pass för kvalitetspass (quality sessions) betyder inte att övrig träning ska vara av dålig kvalitet eller sakna syfte.
Att man kallar vissa pass för kvalitetspass (quality sessions) betyder inte att övrig träning ska vara av dålig kvalitet eller sakna syfte.
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 16:21Är det så enkelt att kvalitetspass har ett mål och ett syfte? En del av en högre plan? Medans okvalitetspassen är när man springer och köper kvällstidningen, när nu det skulle ske! 😀
Om det inte är det ser jag det som nåt totalt individuellt och inte et
Är det så enkelt att kvalitetspass har ett mål och ett syfte? En del av en högre plan? Medans okvalitetspassen är när man springer och köper kvällstidningen, när nu det skulle ske! 😀
Om det inte är det ser jag det som nåt totalt individuellt och inte et
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 16:30Då är kanske "tusingar" på 3 minuter inte samma sak som "tusingar" på 7 minuter?
Nu blir jag förvirrad över begreppsförvirringen.
Då är kanske "tusingar" på 3 minuter inte samma sak som "tusingar" på 7 minuter?
Nu blir jag förvirrad över begreppsförvirringen.
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 18:06Mitt bidrag till diskussionen... 🙂
KVALITE
Varje enskilt träningspass har en tydligt syfte när det gäller vilken/vilka kroppsfunktion/er av betydelse för löparkapaciteten som ska förbättras (t.ex. 5x1000m = förbättra syreupptagningsförmågan) och varje
Mitt bidrag till diskussionen... 🙂
KVALITE
Varje enskilt träningspass har en tydligt syfte när det gäller vilken/vilka kroppsfunktion/er av betydelse för löparkapaciteten som ska förbättras (t.ex. 5x1000m = förbättra syreupptagningsförmågan) och varje
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 21:22Bra bidrag Markus...tror nog att många kan skriva under på den definitionen.;);)
Bra bidrag Markus...tror nog att många kan skriva under på den definitionen.;);)
Quote from Funbeat user on 23 August 2009, 22:47Livskvalitet kan man ha som måttstock också..
Livskvalitet kan man ha som måttstock också..
Quote from Funbeat user on 24 August 2009, 12:45Jag tror begreppet "kvalitetspass" har ett mer semantiskt ursprung: Inom vissa sektorer använder man begreppen "Kvantitativt" och "Kvalitativt". Det första anges med siffror - en kvantitet eller mängd - och det andra åt vilket håll t.ex. en förändring sk
Jag tror begreppet "kvalitetspass" har ett mer semantiskt ursprung: Inom vissa sektorer använder man begreppen "Kvantitativt" och "Kvalitativt". Det första anges med siffror - en kvantitet eller mängd - och det andra åt vilket håll t.ex. en förändring sk
Quote from Funbeat user on 24 August 2009, 13:34David G, du nämnde distanslöpning, långpass, löpning i tröskelfart och löpning i VO2max-fart, men du glömde kortintervall, det som JD kallar R-intervals, som tränar löpekonomi och snabbhet. 🙂 (Backintervaller räknar han som ett slags R-intervaller, va?)
David G, du nämnde distanslöpning, långpass, löpning i tröskelfart och löpning i VO2max-fart, men du glömde kortintervall, det som JD kallar R-intervals, som tränar löpekonomi och snabbhet. 🙂 (Backintervaller räknar han som ett slags R-intervaller, va?)