Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 01:25Hej, är ny på forumet och intresserad av er diskussion om låg B12 och Ferritin. Jag är visserligen ingen löpare längre, artros i knä som fungerar ok om jag får ett par injektioner med hyaluronsyra vart halvår. Tack vare det så kan jag jogga, åka skidor, c
Hej, är ny på forumet och intresserad av er diskussion om låg B12 och Ferritin. Jag är visserligen ingen löpare längre, artros i knä som fungerar ok om jag får ett par injektioner med hyaluronsyra vart halvår. Tack vare det så kan jag jogga, åka skidor, c
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 10:21Både järn och kobalamin tas upp i tunntarmen. Ev. inte missas att utesluta glutenenteropati som orsak (?) även om tunntarmsoperation kan vara en bra förklaring. Vet ju inte hur länge sedan op var, om värdena kollats tidigare postop. Har man en förklaring
Både järn och kobalamin tas upp i tunntarmen. Ev. inte missas att utesluta glutenenteropati som orsak (?) även om tunntarmsoperation kan vara en bra förklaring. Vet ju inte hur länge sedan op var, om värdena kollats tidigare postop. Har man en förklaring
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 11:01Lars:
Egentligen är det väl inte jättedåliga värden du har (du är visserligen man och ska ha lite högre än en kvinna, men jag själv hade b12: 120 och ferritin: 12 UTAN att min dåliga och inkompetenta läkare åtgärdade det - se till att du har en bra läkare
Lars:
Egentligen är det väl inte jättedåliga värden du har (du är visserligen man och ska ha lite högre än en kvinna, men jag själv hade b12: 120 och ferritin: 12 UTAN att min dåliga och inkompetenta läkare åtgärdade det - se till att du har en bra läkare
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 11:02Vet inte om detta är relevant. Efter min första operation fick jag en ileostomi (= tjocktarmen bortkopplad och påse på magen, samt blev av med en bra bit av den nedre tunntarmen)). Eftersom vi visste att jag skulle genomgå en andra operation och behövde b
Vet inte om detta är relevant. Efter min första operation fick jag en ileostomi (= tjocktarmen bortkopplad och påse på magen, samt blev av med en bra bit av den nedre tunntarmen)). Eftersom vi visste att jag skulle genomgå en andra operation och behövde b
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 12:32🙂 Hej, tackar för kommentarerna men jag ska kanske förtydliga mitt problem lite. Det jag inte nämnde i natt när jag skrev mitt första inlägg är att jag har restless legs som behandlas med Sifrol och då är enligt min neurolog viktigt att jag har ett Fer
🙂 Hej, tackar för kommentarerna men jag ska kanske förtydliga mitt problem lite. Det jag inte nämnde i natt när jag skrev mitt första inlägg är att jag har restless legs som behandlas med Sifrol och då är enligt min neurolog viktigt att jag har ett Fer
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 16:33Mjällom har ett blodtunnbröd som man kan äta som macka eller koka, tror jag, och äta med t.ex. stekt fläsk. Bra tillskott med järn. Lycka till!
Mjällom har ett blodtunnbröd som man kan äta som macka eller koka, tror jag, och äta med t.ex. stekt fläsk. Bra tillskott med järn. Lycka till!
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 20:39Lars.
Grapefrukt interagerar med vissa läkemedel. Det gäller de som metaboliseras via enzymet Cytokrom P450 3A4. Grapefrukt hämmar enzymet och då får man en förhöjd koncentration av läkemedlet i kroppen eftersom det inte bryts ner som förväntat.
Vilka l
Lars.
Grapefrukt interagerar med vissa läkemedel. Det gäller de som metaboliseras via enzymet Cytokrom P450 3A4. Grapefrukt hämmar enzymet och då får man en förhöjd koncentration av läkemedlet i kroppen eftersom det inte bryts ner som förväntat.
Vilka l
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 20:55Mjällom tunnpaltbröd med messmör är gott tycker jag (t+), har för mig att även messmör innehåller järn(har inte kollat så noga)
Mjällom tunnpaltbröd med messmör är gott tycker jag (t+), har för mig att även messmör innehåller järn(har inte kollat så noga)
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 00:27Ja, messmör är järnberikat, alltså har tillsatt järn.
Personligen föredrar jag Fjällbrynt Messmör Naturell, vars innehållsförteckning i sin helhet ser ut så här: Vassle (av mjölk), järn. Inga onödiga tillsatser där inte! (t+)
Ja, messmör är järnberikat, alltså har tillsatt järn.
Personligen föredrar jag Fjällbrynt Messmör Naturell, vars innehållsförteckning i sin helhet ser ut så här: Vassle (av mjölk), järn. Inga onödiga tillsatser där inte! (t+)
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 20:33Blev tvungen att springa upp och kolla vad Gammeldags Messmör innehåller: Vassle, Smör, Socker, Järn, nästan allt man kan tänkas behöva... 😉
Blev tvungen att springa upp och kolla vad Gammeldags Messmör innehåller: Vassle, Smör, Socker, Järn, nästan allt man kan tänkas behöva... 😉