Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 08:54Jag har flera vilodagar/v, men skulle jag vila endast en dag så är det just efter långpasset. För mig känns det absolut som att joggen dagen efter stjälper mer än hjälper. Det gör att träningen senare i veckan blir lidande.
Kör ett styrkeprogram hemma på
Jag har flera vilodagar/v, men skulle jag vila endast en dag så är det just efter långpasset. För mig känns det absolut som att joggen dagen efter stjälper mer än hjälper. Det gör att träningen senare i veckan blir lidande.
Kör ett styrkeprogram hemma på
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 09:02Styrkeprogram hemma på golvet? Det räcker inte alls för mig, som jag nämnde ovan sitter jag mycket still både i jobbet & på fritiden, och detta inomhus. Enda avbrottet från denna inomhus-passivitet är när jag ger mig ut och tränar. Jag vill komma UT varje
Styrkeprogram hemma på golvet? Det räcker inte alls för mig, som jag nämnde ovan sitter jag mycket still både i jobbet & på fritiden, och detta inomhus. Enda avbrottet från denna inomhus-passivitet är när jag ger mig ut och tränar. Jag vill komma UT varje
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 10:02En caveman walk eller nåt då, Markus? Ut i skogen och vält stubbar och bryt stigar. Eller klättra i träd! Finns mycket annat än löpning som ökar pulsen - och en allsidigare kropp springer bättre. Också.
En caveman walk eller nåt då, Markus? Ut i skogen och vält stubbar och bryt stigar. Eller klättra i träd! Finns mycket annat än löpning som ökar pulsen - och en allsidigare kropp springer bättre. Också.
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 10:20Om det ska bli av och vara mentalt avkopplande bör det vara ENKELT och inte kräva en massa kreativitet och fantasi. Dessutom är det en fördel om ev. förbipasserande jag råkar känna inte tror jag blivit galen.
Om det ska bli av och vara mentalt avkopplande bör det vara ENKELT och inte kräva en massa kreativitet och fantasi. Dessutom är det en fördel om ev. förbipasserande jag råkar känna inte tror jag blivit galen.
Quote from Elias Engqvist on 25 October 2010, 10:35Om det just är träningseffekt du är ute efter så är väl dubbelpass med rel hög intensitet och en vilodag dagen efter det som gäller.
Om det just är träningseffekt du är ute efter så är väl dubbelpass med rel hög intensitet och en vilodag dagen efter det som gäller.
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 11:49Har du en vilodag och vill komma ut så kan man faktiskt ta en promenad. Har jag hört. 😉
Har du en vilodag och vill komma ut så kan man faktiskt ta en promenad. Har jag hört. 😉
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 12:02Christer: Ok, men varför vila dagen efter? Då ökar ju inte volymen.
Tomas: Visst, promenader förekommer ibland, känns dock för lågintensivt för full tillfredsställelse. Man får ju varken upp puls, blodcirkulation, andning eller kroppsvärme. Iaf inte spec
Christer: Ok, men varför vila dagen efter? Då ökar ju inte volymen.
Tomas: Visst, promenader förekommer ibland, känns dock för lågintensivt för full tillfredsställelse. Man får ju varken upp puls, blodcirkulation, andning eller kroppsvärme. Iaf inte spec
Quote from Elias Engqvist on 25 October 2010, 12:08Du behöver vila efter en dag med två intensiva pass annars finns risken för överträning istf superkompensation! Sen är ju vila lite relativt... Man kan ju ta ett joggingpass på c:a en timme tex för att mjuka upp benmusklerna om man känner för det...
Du behöver vila efter en dag med två intensiva pass annars finns risken för överträning istf superkompensation! Sen är ju vila lite relativt... Man kan ju ta ett joggingpass på c:a en timme tex för att mjuka upp benmusklerna om man känner för det...
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 12:11Själv tror jag på dubbla pass före att man ska träna varje dag. Detta för att man därmed får in den viktiga återhämtningen.
Visst kan man under vissa perioder träna varje dag. Men då måste man veta syftet och även träna på/med en lämplig intensitet.
Sen
Själv tror jag på dubbla pass före att man ska träna varje dag. Detta för att man därmed får in den viktiga återhämtningen.
Visst kan man under vissa perioder träna varje dag. Men då måste man veta syftet och även träna på/med en lämplig intensitet.
Sen
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 12:25Christer: Hur hög intensitet tänkte du dig? Två normala kvalitétspass på samma dag? Varför nu detta, de hårda passen bör väl spridas ut lite mer i veckan. Kör jag två hårda pass en dag och sen vilar nästa, då har jag möjligtvis tränat lite hårdare än vanl
Christer: Hur hög intensitet tänkte du dig? Två normala kvalitétspass på samma dag? Varför nu detta, de hårda passen bör väl spridas ut lite mer i veckan. Kör jag två hårda pass en dag och sen vilar nästa, då har jag möjligtvis tränat lite hårdare än vanl