Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 09:49Löpstyrka = mångsteg/spänsthopp, hopp på ett ben (vader), utfallssteg och snabba höga knän (höftböjare). Kör detta på mjukt underlag, typ gräs eller allvädersbanor. Lättare pass under vintern, men vill ändå hålla igång och/eller förbereda mig inför tuffar
Löpstyrka = mångsteg/spänsthopp, hopp på ett ben (vader), utfallssteg och snabba höga knän (höftböjare). Kör detta på mjukt underlag, typ gräs eller allvädersbanor. Lättare pass under vintern, men vill ändå hålla igång och/eller förbereda mig inför tuffar
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 09:55Du byter ut 12k subtröskel mot 4x4x100.
Du skruvar upp T-passet så att det blir väl långt.
Du tar bort 15k+-passet
Du börjar nagga på långpasset som du så föredömligt hade skruvat upp en smula.
Du smetar ut kilometrarna än mer. Sex av nio pass är <= 10k.
Du byter ut 12k subtröskel mot 4x4x100.
Du skruvar upp T-passet så att det blir väl långt.
Du tar bort 15k+-passet
Du börjar nagga på långpasset som du så föredömligt hade skruvat upp en smula.
Du smetar ut kilometrarna än mer. Sex av nio pass är <= 10k.
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 10:20Markus, en viktig aspekt att tänka på under grundträning är att det är den aeroba grunden som sätter gränsen för hur mycket du kan plocka ut när du väl övergår i anaerob fas.
Tröskel på ca 6k samt marafart 40-60min bör vara stommen i din grundträning. Se
Markus, en viktig aspekt att tänka på under grundträning är att det är den aeroba grunden som sätter gränsen för hur mycket du kan plocka ut när du väl övergår i anaerob fas.
Tröskel på ca 6k samt marafart 40-60min bör vara stommen i din grundträning. Se
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 10:46G-man:
Som jag skrev ovan till Henrik är ju 6km tröskel i underkant, samma gäller 40-60min/10-15km marafart. Kan vara ok de dagar dagsformen är risig, men när den är bra blir ju bara något halvdant "håll i gång", man får ju inte anstränga sig ordentligt.
G-man:
Som jag skrev ovan till Henrik är ju 6km tröskel i underkant, samma gäller 40-60min/10-15km marafart. Kan vara ok de dagar dagsformen är risig, men när den är bra blir ju bara något halvdant "håll i gång", man får ju inte anstränga sig ordentligt.
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 11:02Hej Marcus.
"Jag är 25år, äter nyttigt, stressar aldrig och sover gott 8h varje natt.
Så min återhämtning kan tänkas ligga lite över genomsnittet... "Huruvida att du aldrig stressar eller inte låter jag vara osagt, men.
Att din återhämtning kan tänka
Hej Marcus.
"Jag är 25år, äter nyttigt, stressar aldrig och sover gott 8h varje natt.
Så min återhämtning kan tänkas ligga lite över genomsnittet... "
Huruvida att du aldrig stressar eller inte låter jag vara osagt, men.
Att din återhämtning kan tänka
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 11:23Hmm, "skissar fram ett nytt förslag" skrev jag, men efter analys tycker jag fortfarande mitt förra förslag var ganska bra... 😉
Mängdvecka, 95km
M: 40 min cykling/simning
Ti: 7km MJ + 8-10km tröskel, tot 12-14km + Styrka
O: GRC 15x1min, tot 9km
To: 12km
Hmm, "skissar fram ett nytt förslag" skrev jag, men efter analys tycker jag fortfarande mitt förra förslag var ganska bra... 😉
Mängdvecka, 95km
M: 40 min cykling/simning
Ti: 7km MJ + 8-10km tröskel, tot 12-14km + Styrka
O: GRC 15x1min, tot 9km
To: 12km
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 11:27P: Jodå, jag vilar. Förutom sömn och nu när jag sitter framför Funbeat, så kör jag ju framöver en löpvilodag varje vecka, och på de - lätta veckorna - har jag 2st. Och trött/sliten är jag inte jämnt, bara till och från. Går nog inte att undvika samtidigt
P: Jodå, jag vilar. Förutom sömn och nu när jag sitter framför Funbeat, så kör jag ju framöver en löpvilodag varje vecka, och på de - lätta veckorna - har jag 2st. Och trött/sliten är jag inte jämnt, bara till och från. Går nog inte att undvika samtidigt
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 11:43Med risk att någon redan har svarat (jag har inte lusläst all text i tråden men jag var på en föreläsning av Michael Tonkonogi för några år sedan.
Han refererade till en undersökning som visade på större tillväxt av mitokondrierna i lårmuskulaturen på d
Med risk att någon redan har svarat (jag har inte lusläst all text i tråden men jag var på en föreläsning av Michael Tonkonogi för några år sedan.
Han refererade till en undersökning som visade på större tillväxt av mitokondrierna i lårmuskulaturen på d
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 12:44Anledningen till att köra dubbelpass är att få in mer volym utan att det sliter alltför mycket. Det är mer skonsamt samtidigt som det ger bra träningseffekt. En tumregel kan vara att köra enkelpass upp till ca 11 mil/v, sedan dubbelpass om du vill få in m
Anledningen till att köra dubbelpass är att få in mer volym utan att det sliter alltför mycket. Det är mer skonsamt samtidigt som det ger bra träningseffekt. En tumregel kan vara att köra enkelpass upp till ca 11 mil/v, sedan dubbelpass om du vill få in m