Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 20:04Bifall till Robert och alla andra som förordar vilodag. Störst fördel är att långpasset kan förlängas och/eller innehålla en fartökning, säg 20 min M, vid vila dagen efter (mtp Markus skadebenägenhet). Resterande kilometrar hade även de suttit bättre på a
Bifall till Robert och alla andra som förordar vilodag. Störst fördel är att långpasset kan förlängas och/eller innehålla en fartökning, säg 20 min M, vid vila dagen efter (mtp Markus skadebenägenhet). Resterande kilometrar hade även de suttit bättre på a
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 22:14Spännande med fler förslag... 🙂 Översätter man min till km (som jag räknar) blir det följande, och 91km/vecka. Flyttade även fram allt en dag så långpasset hamnar på söndag, brukar köra det med Glasrikets RC.
M: 40 min cykling/simning
Ti: 7km morgonjog
Spännande med fler förslag... 🙂 Översätter man min till km (som jag räknar) blir det följande, och 91km/vecka. Flyttade även fram allt en dag så långpasset hamnar på söndag, brukar köra det med Glasrikets RC.
M: 40 min cykling/simning
Ti: 7km morgonjog
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 23:16Inte så tokigt, minsann. Jag tycker att du ska prova som så, och att du kör ett par mängdveckor per lättare vecka under vintern.
Inte så tokigt, minsann. Jag tycker att du ska prova som så, och att du kör ett par mängdveckor per lättare vecka under vintern.
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 08:44Ok, nyheten blir då just införandet av regelbundna löpvilodagar och dubbla pass. Detta hade jag ju själv funderingar på enligt start-inlägget i denna diskussion, men bara under mängdveckor, nu utökas konceptet från 1xDubbel & 0xVila på mängdveckor till 2x
Ok, nyheten blir då just införandet av regelbundna löpvilodagar och dubbla pass. Detta hade jag ju själv funderingar på enligt start-inlägget i denna diskussion, men bara under mängdveckor, nu utökas konceptet från 1xDubbel & 0xVila på mängdveckor till 2x
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 08:49G-man: Handlar mest om en ord-formulering, huvudsakligen pga att det inte är säkert att jag kör dem innan frukost som "morgonjogg" innebär i min ordlista. Mina "lätta distanspass" handlar dock också om lätt fart, dvs 5-fart om jag är lite trött & sliten,
G-man: Handlar mest om en ord-formulering, huvudsakligen pga att det inte är säkert att jag kör dem innan frukost som "morgonjogg" innebär i min ordlista. Mina "lätta distanspass" handlar dock också om lätt fart, dvs 5-fart om jag är lite trött & sliten,
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 08:59Nej, nej, nej. Nej.
Två VO2max-eller-snabbare pass i veckan på bekostnad av långa tempopass och ordentliga långpass under grundträningen? Och endast ett pass över en timme? Tycker du själv att detta hör till grundträning för någon som kraftsamlar för att
Nej, nej, nej. Nej.
Två VO2max-eller-snabbare pass i veckan på bekostnad av långa tempopass och ordentliga långpass under grundträningen? Och endast ett pass över en timme? Tycker du själv att detta hör till grundträning för någon som kraftsamlar för att
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 09:40Nu vet jag inte riktigt vad de plötsliga reaktionerna i stil med "allt är fel" kommer ifrån ;), men jag kan ju börja med att påpeka att 97km-veckan ovan var ett exempel på skillnaderna på hur jag planerade innan denna diskussion och nu med lite nya tankar
Nu vet jag inte riktigt vad de plötsliga reaktionerna i stil med "allt är fel" kommer ifrån ;), men jag kan ju börja med att påpeka att 97km-veckan ovan var ett exempel på skillnaderna på hur jag planerade innan denna diskussion och nu med lite nya tankar
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 09:43Vad ingår i "löpstyrka"? Backar rekomenderas som löpspecifik styrka.
Viktigt att alternera mellan tung dag och lätt dag. Viktigt är också att vara lyhörd och VÅGA ta det lugnt när kroppen säger så. Gäller även om det står Xx1000m o dyl i programmet.
Att
Vad ingår i "löpstyrka"? Backar rekomenderas som löpspecifik styrka.
Viktigt att alternera mellan tung dag och lätt dag. Viktigt är också att vara lyhörd och VÅGA ta det lugnt när kroppen säger så. Gäller även om det står Xx1000m o dyl i programmet.
Att
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 09:44Mats, skulle du köra backar så här års?
Mats, skulle du köra backar så här års?
Quote from Funbeat user on 26 October 2010, 09:48Det kan man göra. Men ej hårt. I min egen träning så ingår inte regelrätt backträning så här års. Däremot kör jag något pass i kuperad terräng varje vecka. "Naturlig" backträning skulle man kunna kalla det.
Det kan man göra. Men ej hårt. I min egen träning så ingår inte regelrätt backträning så här års. Däremot kör jag något pass i kuperad terräng varje vecka. "Naturlig" backträning skulle man kunna kalla det.