Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass i värmen?
You need to log in to create posts and topics.

klockan är nu 19 och termometern visar + 28 i skuggan! Hade tänkt springa ett långpass i morgon (20-25km) och funderar om det verkligen kan vara bra. 3 alternativ hittar jag.
1 Försöka ge mig ut i morgonbitti trots att jag vet att min kropp hatar att spr

Alternativ nr 4:
Du kör 4-5 * 5 km intervaller istället. Mellan intervallerna vilar 1-3 minuter i skuggan och dricker ordentligt. Då kommer du kunna hålla hyfsat tempo också, åtminstone ditt normala långpastempo.

Det kan nog vara bra att träna i värme o

Jag körde alt. 2 idag. 28 grader och ganska lågt tempo men rätt hög puls. Fast bälte med 4 flaskor räckte bra för 20km.

Kör 10 km på morgonen, siesta på dagen, samt 10 - 15 km sent på kvällen.

Jag ska själv välja alternativ 2 i morgon men känner mig lite gruvsam inför detta. Kommer att starta kring kl 9 och förhoppningsvis inte lika varmt i början i alla fall. Det viktiga är ju att dricka mycket och framför allt att ha ätit bra så inte vätskan

Även jag valde alternativ 2 idag, därför att alternativ 1 är inget alternativ för mig och min morgonstela kropp. Alternativ 3 är för mig reserverat till nödfall i vinterträningen. Dessutom planerar jag för några lopp i sommar som kan gå i denna temperatur

Kör du bara 20-25 km så krävs det ju inte mer planering är att ta med sig lite vatten.

Ett lätt val: nr 2

Det syns tydligt på dina beskrivningar attt det är det du helst vill göra - och därför är det, det bästa valet 🙂

Jag körde ett ganska hårt och långt (1,5 h) backpass i dag när det var som varmast. Med vätska (druvsocker, salt och va

Just kl 19 ikväll stack jag o en kompis ut på en 1,5 timmes runda. Tyckte det var helt underbart i den ljuva sommarkvällen :-). Hade fullt vätskebälte (5 flaskor) med mig o det var alldeles lagom

Jag körde 2 timmar idag mellan 20-22 . Jag har inga problem när solen inte står högt med värmen. Däremot mitt på dagen kör jag inte frivilligt. Då blir det mer sval träning som rullskidor eller cykling.